HomeMateriaalDit is de nieuwe Trek Madone: lichter en sneller

Dit is de nieuwe Trek Madone: lichter en sneller

De 2021 versie van de Trek Madone, het aerodynamische paradepaardje van de Amerikanen, is 450 gram lichter dan zijn voorganger. Dat komt omdat Trek een nieuwe carbontechnologie gebruikt, OCLV800 genaamd. Dat zou 30 procent sterker zijn dan de vorige techniek die ze gebruikten.

Dankzij de grotere sterkte hoeft Trek minder materiaal te gebruiken voor dezelfde fiets. Bij de Emonda, de klimfiets, scheelde dat zo'n 60 tot 80 gram gewicht, het frame van de Madone zou door deze vernieuwde techniek alleen al op het frame 80 gram lichter zijn. De grootste gewichtsbesparing zit hem in de wielen, de stuur en stuurpen en de verf(!). Stuur en wielen zijn van het huismerk Bontrager. Trek claimt dat al die besparingen bij elkaar in totaal voor 450 gram gewichtsbesparing zorgt.

De vorm van de fiets is niet veranderd, dus qua aerodynamica verandert er niets ten opzichte van het vorige model. Het is eigenlijk dezelfde fiets, maar dan sneller en lichter. Een 'nadeel' van aerofietsen is dat ze altijd wat zwaarder zijn ten opzichte van de allround- en klimfietsen. Bij de nieuwe Madone wordt dat nadeel alweer 450 gram minder groot.

Een andere update is het bottom bracket. Trek gebruikt daarvoor haar iets wat ze T47 noemen. Simpel gezegd kun je T47 een 'super size' versie van het aloude BSA-schroefdraad noemen. De lagers worden inderdaad in het frame gedraaid. Daardoor kan een grotere variatie aan cranks worden gemonteerd. BSA is qua drankdiameter gelimiteerd tot 24 millimeter. Het grote voordeel ten opzichte van de pressfit systemen, waarbij de lagers in het frame worden geperst, is dat dit systeem lang niet zo gevoelig is voor kraken. Het is ook makkelijker te onderhouden.

Prijzen

Het topmodel van de Madone is aardig aan de prijs, maar dan kun je wel over exact dezelfde fiets als Bauke Mollema en consorten beschikken. De prijzen variëren van €4.799,- voor het frameset, tot €13.599,- voor de SLR9 Disc met SRAM eTap en AXS vermogensmeter. Via Project One, het custom-programma van Trek, kun je de fiets helemaal naar eigen smaak samenstellen.

Beeld: Trek

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Jan Bakelants pleit voor maatregelen na val Dwars Door Vlaanderen: ‘Soort airbag die in je rug zit’

Het wielervoorjaar 2024 werd gisteren in Dwars Door Vlaanderen helaas – bijna letterlijk –...

Bizar! Amaury Capiot brak 2 weken terug sleutelbeen, maar koerst alweer: ‘Vanuit de ploeg druk om te starten’

In de sprint van de Bredene Koksijde Classic kwam de Belg ten val en...

Renaat Schotte: ‘Zo’n valpartij nooit live gezien, het was gewoon vies’

Het wielervoorjaar 2024 werd gisteren in Dwars Door Vlaanderen helaas - bijna letterlijk -...

Matteo Jorgenson over Visma | Lease a Bike: ‘Ze hebben me zelfs nog verbaasd’

In ons nieuwste magazine – de superdikke seizoengids met alle info over het wielerseizoen...

Meer zoals dit

Met deze simpele ingrepen bouw je een racefiets om tot (tijdelijke) gravelfiets

Gravelen is booming business. De discipline kwam overgewaaid van de Verenigde Staten naar Europa...

Rapha lanceert super aerodynamische (en prijzige) trui: ‘Je wint er bijna 8 watt mee’

De laatste dagen is er veel te doen rond de radicale helmen waarmee de...

Geld teveel? Dit zijn momenteel de 10 duurste koersfietsen!

Fietsen heb je in veel verschillende soorten, merken, keuren en prijscategorieën. En die prijzen...