Rijdt Jumbo-Visma op een zwarte fiets? Dan wacht het peloton een zware dag!
Het is je als oplettende Tourvolger vast wel opgevallen. Op sommige dagen rijden de kopmannen en klimmers op een andere (zwarte fiets), in plaats van het traditionele celeste wat normaal bij Bianchi hoort. Ze hebben daar echter een goede reden voor.
Het is een soort blauwgroen en bij Bianchi noemen ze het celeste, de kleur die je meteen associeert met de fietsen van het Italiaanse merk. Celeste en Bianchi horen bij elkaar zoals José bij Michel hoort. Overigens was het in de tijd van Fausto Coppi eerder een soort blauw, maar we dwalen helemaal af.
Feit is dat de kleur celeste een belangrijk marketinginstrument is voor de Italianen. Een Bianchi hoort celeste te zijn en een celeste fiets is dan meestal ook een Bianchi. Soms kom je een rode of een witte Bianchi tegen. Of een blauwe. Maar dat is het toch niet helemaal, het klopt gewoon niet. En dan hebben we het helemaal niet gehad over de vlaflipfiets waar Steven Kruijswijk op reed in de Giro van 2016.
Zwart? Hoe dan?!
Nu zien we deze Tour de renners van Jumbo-Visma regelmatig op dan weer celeste en dan weer zwarte Bianchi's rijden. Het zijn vooral de kopmannen en klimmers die op sommige dagen een zwart exemplaar onder de kont geschoven krijgen.
Daar is een erg eenvoudige verklaring voor. Op de zwarte exemplaren zit minder lak dan op een celeste fiets. De fietsen, die van zwart carbon zijn, moeten natuurlijk in een kleurtje gespoten worden en zonder dat je het doorhebt weegt zo'n laagje verf zomaar een paar honderd gram. Voor zwart zijn minder laagjes verf nodig dan voor celeste en dat scheelt weer.
Verf is overbodige ballast en daarom kiezen ze ervoor om, in het kader van marginal gains, de renners op pad te sturen met een lichtere fiets. In de vlakkere etappes rijden alle renners wel op een celeste fiets (want daar is de marketingafdeling dan weer blij mee).
Je kunt dus aan de kleur van de fiets zien of het een pittige dag in het zadel gaat worden!
- Cor Vos