KNWU: UCI was wel op de hoogte van dopingzaak 2011

Gisteren werd bekend dat een Nederlandse in 2011 op rHepo betrapt was, maar dat dit nieuws toentertijd niet gepubliceerd werd. De KNWU deed dit niet, omwille van het welzijn van de renner in kwestie. Nu blijkt dat de UCI ook op de hoogte was van de test, zo meldt de NOS.
KNWU: UCI was wel op de hoogte van dopingzaak 2011

Wat leek op een doofpotaffaire, blijkt redelijk mee te vallen. "Waarom het toen niet bekend is gemaakt? Tussen de betreffende renner en de toenmalige directeur Huib Kloosterhuis is de afspraak gemaakt dat de naam van de coureur in kwestie niet bekend gemaakt zou worden", vertelt directeur van de KNWU Thorwald Veneberg. Veneberg was destijds technisch directeur van de nationale wielerbond.

De NOS meldt voorts dat alle instanties, van het WADA tot en met de UCI op de hoogte waren van de zaak. De KNWU heeft in 2011 besloten de zaak niet te publiceren, omwille van het welzijn van de renner in kwestie. De renner verzocht dit zelf in verband met familieomstandigheden, iets waar toenmalig KNWU-directeur Huib Kloosterhuis dus begrip voor toonde. Ook omdat de renner in kwestie op dat moment zijn licentie inleverde en zijn loopbaan per direct beëindigde zag de KNWU dus af van publiceren.

"Er is, omdat we ons zorgen maakten om het welzijn van de renner, daar een uitzondering voor gemaakt", bevestigt Veneberg aan Wieler Revue. "Huib Kloosterhuis was juist erg fel tegen doping."

De UCI meldde aan de NOS dat zij inderdaad de uitspraak hebben ontvangen. "De dopingcontrole werd uitgevoerd op initiatief van de Nederlandse instanties en de zaak viel destijds niet onder onze jurisdictie. De verdere afwikkeling van de zaak was niet onze verantwoordelijkheid", klinkt het. Overigens is er volgens de internationale wielerbond een logische verklaring waarom de renner zijn sanctie niet terug te vinden was. In hun overzichten staan alleen sancties vermeld van renners die nog een licentie hebben.

Laatste nieuws