Tomas van den Spiegel is als CEO van Flanders Classics verantwoordelijk voor de organisatie van onder andere de Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en Omloop Het Nieuwsblad. De 42-jarig oud-profbasketballer is een groot voorvechter van de vrouwenkoers - zo zijn de finales van de vrouwenwedstrijden aansluitend ná die van de mannen te zien voor een groter bereik.
Toch kreeg de Belg na afloop van de Omloop enigszins de wind van voren uit bepaalde hoek op social media: het prijzengeld van de Omloop is bij de vrouwen lager dan dat van de mannen. Op Twitter reageerde hij in twee uitgebreide 'twitterdraadjes'. In het eerste draadje, een dag na de koers, laat hij weten teleurgesteld te zijn over de reacties, gezien alle financiële inspanningen die zijn organisatie doet voor het vrouwenwielrennen, bijvoorbeeld om het op tv te krijgen - dit gaat om tonnen volgens hem.
Mensen die boos reageerden hebben geen idee voor wat voor uitdagingen het vrouwenwielrennen staat als ze het alleen maar over gelijk prijzengeld hebben, zegt Van Den Spiegel. Hij belooft een drijvende kracht te blijven achter gelijkheid tussen mannen en vrouwen in het wielrennen.
Gisteren ging Van Den Spiegel nog veel uitgebreider op de zaak op Twitter. In 15 (!) tweets legt hij eerst uit wat het verdienmodel van koersorganisatoren in het algemeen is - een lastig verdienmodel - en gaat hij daarna in op hoe zijn eigen organisatie zich inzet voor het vrouwenwielrennen.
De Belg vertelt onder andere dat in een ideale wereld de vrouwenkoersen opzichzelfstaande wedstrijden zijn, op een andere dag dan de mannenkoersen, maar dat dat op dit moment financieel absoluut niet haalbaar is. Hij hoopt dat er het een en ander gaat veranderen gezien de toenemende populariteit van vrouwenwielrennen.
Zijn eigen organisatie draagt daar ook aan bij omdat hij en Flanders Classics geloven in gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de koers. Ze hebben duidelijke doelen gesteld voor 2023 - waarin ook een gelijk prijzengeld met de mannen een doel is. Maar op dit moment vinden ze de vrouwenkoers op tv brengen belangrijker, omdat dit belangrijk is voor de zichtbaarheid van het gehele vrouwenwielrennen en niet alleen voor de vrouwen die bij de eerste 10 eindigen (en meestal toch al goed verdienen in vergelijking met de rest).
Hieronder lees je de tweets (Engels) van Van Den Spiegel, waaruit zijn betrokkenheid bij het vrouwenwielrennen in ieder geval wel als een paal boven water staat...
Het eerste 'twitterdraadje' van Van Den Spiegel
This year alone around 6 figures were invested into moving the race up a category and into a first time tv production. If equal pay is all you are asking for you clearly have no idea about the challenges women’s cycling is still facing.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 1, 2021
Of course we will keep investing, we will try to stay the driver for change and we will keep pushing for equality in cycling in the near future.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 1, 2021
Het tweede 'twitterdraadje' van Van Den Spiegel
The business model of teams and many organizers, men's as well, is quite challenging to say the least. When it comes to the development of the women's side of the sport there are still many bumps to overcome.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 2, 2021
When it comes to sponsorship it is not an easy job to sell the women's races separately, given the fact that they ride mostly the same course on the same day as their male counterparts.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 2, 2021
In an ideal future the women's race is a popular stand alone event on a different day.
This will, given the coverage efforts by organizers/host broadcasters and growing popularity, hopefully change in the years to come.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 2, 2021
Because they do believe that equality in sport is an important issue worth fighting for that hopefully will be a viable business case one day.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 2, 2021
To have a women’s race for each of our 6 spring men’s classics by 2023. We are 2021 and this will already be the case.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 2, 2021
To move up one category with at least one race every year. This was the case for Omloop Het Nieuwsblad this year that went from 1.1 to Proseries. The men's race is a World Tour race. The prize money was according to the UCI financial obligations.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 2, 2021
To provide livestreams, and even better, TV-coverage for all races as live tv is a strong driver for sponsorship money to be drawn into the sport. On top, since last year, where possible, we have moved the women's race into the post-men's premium time slot.
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 2, 2021
Mic drop :-)
— Tomas Van Den Spiegel (@tomasvds) March 2, 2021
- Cor Vos