HomeAchtergrondIs deze schokabsorberende Race Barrier de toekomst van de koers op veiligheidsgebied?

Is deze schokabsorberende Race Barrier de toekomst van de koers op veiligheidsgebied?

Een mooie innovatie op veiligheidsgebied! Hieronder lees je er alles over.

Na de crash van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen is er veel te doen over veiligheidsmaatregelen in de koers. In Polen deugde de omheining van geen kant, waardoor Jakobsen als het ware werd getorpedeerd. Daar moet een einde aan komen en als het aan het Belgische bedrijf Boplan ligt gaat dat gebeuren met hun nieuwe, innovatieve Race Barrier.

In de E3 Saxo Bank Classic van 26 maart zal-ie voor het eerst in de koers 'te bewonderen' zijn. Het bedrijf stelt hun concept gratis beschikbaar aan de Vlaamse voorjaarskoersen – de laatste 400 meter van Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen zal er op veiligheidsgebied net zo uitzien. Uiteindelijk hoopt Boplan daarmee de UCI te overtuigen dat hun Race Barrier de toekomst van de koers is op veiligheidsgebied en verplicht wordt gesteld voor alle koersen.

De Belgen denken een goede kans te maken, omdat volgens hen aan alles is gedacht. De gele boarding die je in elkaar kunt klikken is gemaakt van polymeer, een materiaal dat de impact van een val absorbeert. Daarbij is de Race Barrier 'selfie-proof' omdat ze zo hoog zijn dat je er niet overheen kunt buigen voor een kiekje.

Hieronder zie je enkele foto's van hoe een finishstraat eruitziet met de Race Barrier van Boplan.

Een (gephotoshopt) beeld van hoe het eruit gaat zien in de praktijk

Waarbij sponsoring kan komen op de plek waar nu Boplan staat

Zijaanzicht van een Race Barrier

Zo’n los deel klik je aan een ander deel

En dan ontstaat er dus deze tunnel

Beeld: Sporza/VRT

Beeld: Boplan / VRT

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Tom Boonen: ‘Ik heb jaren met tuinslang op mijn stuur gekoerst’

Tom Boonen is één van de grootste renners die België ooit gekend heeft. Het...

Jorgenson voelt zich genoodzaakt om te reageren op kritiek: ‘Moet ik dan de handdoek gooien omdat we onze leider verloren?’

Met een aanval op zo'n zes kilometer van het eind zette Jorgenson de koers...

Sportarts: ‘Revalidatie Van Aert zal maanden duren, het is een regelrechte ramp’

Zeven gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een gebroken borstbeen. Dat is het keiharde...

Visma | Lease a Bike staat stil bij situatie Van Aert: ‘Een diepe buiging voor onze Wout!’

Het wielervoorjaar 2024 werd gisteren in Dwars Door Vlaanderen helaas – bijna letterlijk –...

Meer zoals dit

Sportarts: ‘Revalidatie Van Aert zal maanden duren, het is een regelrechte ramp’

Zeven gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een gebroken borstbeen. Dat is het keiharde...

Visma | Lease a Bike staat stil bij situatie Van Aert: ‘Een diepe buiging voor onze Wout!’

Het wielervoorjaar 2024 werd gisteren in Dwars Door Vlaanderen helaas – bijna letterlijk –...

Jan Bakelants pleit voor maatregelen na val Dwars Door Vlaanderen: ‘Soort airbag die in je rug zit’

Het wielervoorjaar 2024 werd gisteren in Dwars Door Vlaanderen helaas – bijna letterlijk –...