HomeZelf in het zadel5 Dingen die andere weggebruikers zouden moeten weten over wielrenners

5 Dingen die andere weggebruikers zouden moeten weten over wielrenners

Misschien kan dit artikel voor een beetje wederzijds respect zorgen tussen wielrenners en andere weggebruikers!

1) We zijn níét de duivel, maar ook gewoon menselijk

En zoals bij alle mensen zijn er dus inderdaad onder wielrenners enorme hufters, zoals dat voor elke groep geldt. En zelfs als je met een niet-hufterwielrenner te maken hebt, zal hij soms iets doen wat hufterig is of hufterig overkomt.

Ik vind mezelf bepaald geen hufter, maar besef dat ik soms in een vlaag van verstandsverbijstering iets doe op de racefiets wat ik beter niet had kunnen kunnen doen – iemand inhalen terwijl er achteraf te weinig ruimte is ofzo. Mensen doen nu eenmaal soms stomme dingen waar ze achteraf spijt van hebben.

2) Net vastgesteld: we zijn menselijk en dus maken we ook af en toe foutjes

Niet alles wat als asociaal fietsgedrag valt te bestempelen komt voort uit het expres kiezen daarvoor. Zo vind ik mezelf regelmatig op de weg in plaats van het fietspad terug vanwege de soms onnavolgbare keuzes die de Nederlandse planologen maken in hun verkeersplannetjes.

Op je racefiets rijd je nu eenmaal wat sneller dan op een normale fiets en dan zijn die planologische kunststukjes niet altijd op waarde te schatten binnen de beperkte tijd die je hebt.

3) Voor de automobilisten: een beschaafd claxonnetje is prima bij inhalen!

Met name bij een flinke wind tegen lijkt het op de racefiets qua geluid alsof je in een centrifuge zit en hoor je vrij weinig van de omgevingsgeluiden. En dus schrikken we ons de pestpleuris – pardon my French – als er opeens een auto inhaalt op een landweggetje of iets dergelijks. Even een rustig claxonnetje om ons attent te maken op de auto maakt het veiliger voor iedereen!

4) Voor de minder snelle weggebruiker: we spelen (bijna) nooit Tour de Franceje

Dat lijkt misschien zo, maar als je wind mee hebt (en het flink waait, wat in Nederland meer regel is dan uitzondering) ga je al vrij snel hard. Soms trap je amper en rijd je zo 35 per uur. Dan suizen we dus andere fietsers voorbij, maar minder hard gaan is niet echt een optie.

Als ik zelf wel Tour de Franceje speel (ook wel: intensief sporten, toch ook wel waarvoor je een racefiets hebt gekocht), dan doe ik dat altijd op stukken die ik ken en waarvan ik weet dat er alle ruimte is en het er niet druk is – wegen langs een kanaal bijvoorbeeld, of van die brede betonplatenfietspaden die steeds meer worden aangelegd.

5) O ja, we zijn niet van steen

Dit is voor de automobilist vrij letterlijk bedoeld: we hebben dan (als het goed is) een helm op, maar dat betekent niet dat we opeens geen kwetsbare verkeersdeelnemer meer zijn. Dus als je je even – al dan niet terecht – ergert aan zo’n mafkees in een strak pakje besef dan: er huist een mens in dat strakke pakje die je ernstig kunt verwonden (of erger) als je hem bijvoorbeeld afsnijdt.

Voor de andere weggebruikers is dit punt figuurlijk bedoeld: we krijgen al jullie hatelijke commentaren mee. Eenmal thuis gaan we als uitschot van de maatschappij in een hoekje zitten huilen vanwege al die haat (ook al is-ie dus soms terecht). Dus denk even na voor je iemand de huid vol scheldt…

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Mathieu van der Poel kan zich zondag in uniek monumentenrijtje rijden

Na een lange solo in de E3 Saxo Classic waarbij hij Wout van Aert...

🎥 Renner neemt losgeslagen paard bij de teugels tijdens koers in de Ardennen

Bizarre taferelen tijdens de Arden Challenge, een koers in de Belgische provincie Luxemburg. Een...

Vollering over vertrek: ‘Ik was een beetje verbaasd door het statement van de ploeg’

Het ziet er naar uit dat Demi Vollering volgend jaar andere oorden gaat opzoeken....

Kopecky over saga rond vertrek Vollering: ‘Dit gedoe is voor niemand in de ploeg leuk’

Verrassend nieuws vanuit het kamp van SD Worx-Protime. Woensdag liet ploegleider Danny Stam weten...

Meer zoals dit

Met deze simpele ingrepen bouw je een racefiets om tot (tijdelijke) gravelfiets

Gravelen is booming business. De discipline kwam overgewaaid van de Verenigde Staten naar Europa...

📸 Lelijk of briljant? Deze koeien- en varkenswielerpakjes vallen in ieder geval op…

De tijd dat half Nederland in een shirtje van Rabobank de weg op ging...

7 Redenen waarom solo fietsen veel leuker is dan in een groep

Ook nu we weer gewoon in groepen mogen rijden, vindt onze redacteur solo fietsen veel leuker. Hieronder legt hij aan de hand van 7 punten uit waarom.