Mathieu van der Poel rijdt tijdrit met speciale wielen van... INEOS
Ondanks dat Mathieu van der Poel denkt dat hij het geel gaat verliezen in de tijdrit, doen ze er bij Alpecin-Fenix alles aan om zijn huid zo duur mogelijk te verkopen. De ploeg regelde via enkele connecties een setje tijdritwielen bij INEOS-renner Cameron Wurf. Deze wielen schijnen de snelste wielen van het moment te zijn. Alle beetjes helpen!
Hoe de ploeg aan de wielen komt is een mooi verhaal en tekent de slimheid van Christoph Roodhooft. Volgens Het Nieuwsblad begonnen ze zondagavond te rekenen bij Alpecin-Fenix. Er zou best een kleine kans kunnen zijn dat Van der Poel het geel kon behouden in de tijdrit, maar dan telt natuurlijk elk procentje.
En ondanks dat Alpecin-Fenix met fietsen van Canyon en wielen van Shimano over topmateriaal beschikt, is er (bijna) altijd wel iets beters te vinden. Van der Poel mag dan beweren dat hij zich niet zoveel bezig houdt met tijdrijden, er zit bijvoorbeeld wel een op maat gemaakt ligstuurtje op zijn fiets. Iets wat je tegenwoordig bij iedereen die tijdrijden serieus neemt ziet, want ook dat scheelt enkele watts.
Roodhooft dacht met dat in het achterhoofd plots terug aan een fietstochtje dat hij maakte met de Nederland Meindert Klem, een oud-roeier die nu vertegenwoordig is van het wielenmerk Princeton, naar eigen zeggen de snelste wielen ter wereld. Wat volgde was een telefoontje naar Shimano. Zij vonden het niet erg wanneer Van der Poel de tijdrit met andere wielen zou rijden.
De volgende stap is aan de wielen komen. In het profpeloton rijdt alleen INEOS met deze wielen en het lag natuurlijk voor de hand dat zij niet een setje wielen gaan uitlenen aan een concurrent, die overigens ook nog meewerkte aan de ontwikkeling van dit materiaal.
Klem vertelt aan Het Nieuwsblad dat hij maandagochtend werd gebeld door Roodhooft, met de vraag of er nog een dergelijk setje beschikbaar was. Want waar vind je een setje van deze wielen, die €3.800 per set kosten? "Canyon wilde namelijk dat Mathieu ook na de tijdrit nog de klassementsleider is", vertelt Klem. "Een extra complicatie is dat deze tijdritwielen nog niet op de Nederlandse markt leverbaar zijn. Uiteindelijk vond ik een paar ongebruikte wielen bij Cameron Wurf, een renner van INEOS die in Andorra woont. Wie het heeft betaald, weet ik niet. Het bedrag werd voldaan per creditcard. Maar hoe zou ik dat binnen 24 uur bij de mecaniciens van Alpecin krijgen, 900 kilometer noordelijker?"
Uiteindelijk bracht een connectie van Klem de uitkomst. De baas van een hotel waar hij ooit verbleef was bereid om de wielen bij Wurf op te halen en de 900 kilometer te rijden. "Ik ben gek van wielrennen, en wat Mathieu de voorbije dagen heeft gedaan, grenst weer eens aan het ongelooflijke. Wanneer ik die jongen dan een handje kan helpen door even de snelste wielen af te leveren, vind ik dat een prima klus", vertelt de beste man, Mark Putter.
Dus mocht Van der Poel vandaag het geel behouden, dan heeft hij dat misschien wel te danken aan een oud-roeier, een hotelbaas, maar bovenal aan de slimheid van ploegleider Christoph Roodhooft.
- Alpecin-Fenix