Tour | Laatste 60 kilometer loodzwaar! Alles wat je moet weten over etappe 17: Muret-Col du Portet
Hieronder vind je alle informatie over de etappe die vandaag op het programma staat!
Parkoers (finish tussen 16.45 en 17.30)
Nog twee Pyreneeënritten staan op het programma. De eerste daarvan voert de renners van Muret naar de Col du Portet. De eerste 112 kilometer van de rit lopen voornamelijk vlak, waardoor de vlucht van de dag waarschijnlijk goed valt te controleren.
Klassementsrenners die nog een etappezege willen najagen kunnen in de zeventiende etappe hun hart ophalen. Vooral de Fransen zullen zich van voren willen laten zien op de nationale feestdag: Quatorze Juillet. Na 112 kilometer komt het peloton aan in de stad Bagnères-de-Luchon, de poort naar de grote bergen.
De eerste klim die de renners krijgen voorgeschoteld is de Col du Peyresourde (12,7 kilometer aan 6,9 procent). De top ligt op vijftig kilometer van de meet. Na een afdaling en een stuk door de vallei wacht de Col de Val Louron-Azet (7,5 kilometer aan 7,7 procent). De top van de voorlaatste klim ligt op 29 kilometer van het einde.
De uitsmijter van de dag is de Col du Portet (16,3 kilometer aan 8,6 procent). Een loodzware slotklim waarvan de eerste kilometer aan liefst 16,2 procent omhooggaat. De eerste zes kilometer komen sowieso niet onder de negen procent uit. Even wordt het een kilometer iets minder moeilijk, maar richting het einde slaan de stijgingspercentages weer uit richting de negen procent. Een klassementsrenner met slechte benen gaat zichzelf ontegenzeggelijk tegenkomen op de Col du Portet.
Profiel
Profiel slotklim
Historie
Info uit Herbert Dijkstra's Grote Kastelenboek
De slotklim van de zeventiende etappe is de Col du Portet. Een bergpas die nog weinig geschiedenis heeft met de Tour de France. Al in 1982 gingen er stemmen op om een etappe op de Portet de laten eindigen, maar die aankomst werd geannuleerd en verplaatst naar een andere beklimming.
De Col du Portet is 2215 meter hoog en daarmee bijvoorbeeld hoger dan de Tourmalet. In 2018 werd de Portet voor het eerst opgenomen op de route. De overwinning ging dat jaar naar Nairo Quintana, die Dan Martin en Geraint Thomas wist voor te blijven.
Deze rit werd gekenmerkt door de kolderieke Formule 1-start waarbij de nummers één tot en met tien van het algemeen klassement schuin achter elkaar werden opgesteld. “Daarna werken we per veertig. Het lijkt op de start bij de Formule 1 en we doen het uitsluitend die dag omdat we spektakel verwachten. Deze speciale startformule accentueert de spanning die er toch al in de lucht zal hangen”, vertelde koersdirecteur Thierry Gouvenou toentertijd. Zoals we weten speelde de start geen enkele rol en zal de Formule 1-start niet snel terugkeren in het wielrennen.
- ASO