doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Vuelta | Niet de zwaarste bergen, maar wellicht geschikt voor tactisch plan

De Vuelta a España gaat verder met een bergetappe. Hoewel de gemiddelde stijgingspercentage niet onoverkomelijk zijn, is dit wel een etappe waar Movistar de knuppel eens in het hoenderhok kan gooien.
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-614937e010653 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010653 img{#fig-614937e010653 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614937e010653 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010653 img{#fig-614937e010653 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614937e010653 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010653 img{#fig-614937e010653 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614937e010653 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010653 img{#fig-614937e010653 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Lopez
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

Parkoers: Opeenvolging van bergen zal erin hakken

De rustdag mag dan in zicht zijn, maar in deze vijftiende etappe zal het peloton nog een flinke inspanning moeten leveren. De eerste vijftig kilometer zijn, wel zo fijn voor de nog overgebleven sprinters, grotendeels vlak. Achtereenvolgens moeten de renners dan de Alto de la Centenera (14,4 kilometer aan 5,5 procent), Puerto de Pedro Benardo (9,9 kilometer aan 4,9 procent) en Puerto de Mijares (20,5 kilometer aan 5,4 procent) zien te bedwingen.

Alle beklimmingen deze dag zijn gemiddeld niet heel steil en daarom zullen er waarschijnlijk geen hele grote verschillen worden gemaakt, maar de opeenstapeling van klimkilometers zal er desondanks inhakken. Na de Puerto de Mijares wacht nog de Puerto San Juan de Nava (4,9 kilometer aan 5,6 procent). De top van deze klim ligt op iets meer dan vijf kilometer van de meet.

@media (max-width: 680px){#fig-614937e010c5b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010c5b img{#fig-614937e010c5b img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614937e010c5b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010c5b img{#fig-614937e010c5b img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614937e010c5b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010c5b img{#fig-614937e010c5b img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Profiel

Favorieten

Het ligt voor de hand dat het wedstrijdverloop niet veel zal verschillen met de vorige etappe (al hopen wij op een couppoging van Movistar). Intermarché Wanty Gobert en Team Jumbo-Visma vinden het prima als renners van ongeveer plek twintig de ruimte krijgen om voor de de dagzege te gaan. Namen die je dan ook vooraan kunt verwachten: Geoffrey Bouchard, Carlos Verona, Steff Cras, Martijn Tusveld, Kenny Elissonde en Michael Storer.

Ook mannen die iets dichter in het klassement staan zullen zich van voren laten zien. Iemand als Damiano Caruso zal ongetwijfeld zijn bergtrui terug willen pakken van Romain Bardet. En zal Steven Kruijswijk nog eens de ruimte krijgen? Als er een etappe is waar Team Jumbo-Visma een mannetje vooraan zou kunnen gebruiken, dan is het vandaag. Eén nadeel, zeker voor Kruijswijk: de eerste vijftig kilometer zijn zo goed als vlak.

Geschiedenis: De Deignan-wielerfamilie

Opvallend maar waar: El Barraco was niet eerder een finishplaats in de Vuelta a España. Wel was het een aantal keer onderdeel van een etappe, zoals in 2009. Die rit werd uiteindelijk gewonnen door Philip Deignan, die in een sprint met Roman Kreuziger de beste was. Het waren de hoogtijdagen van de Ier, want hij eindigde dat jaar ook negende in het eindklassement.

@media (max-width: 680px){#fig-614937e010e42 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010e42 img{#fig-614937e010e42 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614937e010e42 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010e42 img{#fig-614937e010e42 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614937e010e42 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614937e010e42 img{#fig-614937e010e42 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
De zege van Deignan

Deignan reed vervolgens jarenlang voor Team Sky, maar in de wielerwereld is hij vooral bekend komen te staan als de man van Elizabeth Deignan-Armitstead, de wereldkampioene van 2015. In 2018 kreeg het koppel een kind. Vrouwlief keerde terug in het peloton, maar voor Deignan zelf veranderde zijn perspectief op wielrennen na de geboorte van zijn dochter. Hij miste de wil om door te gaan en koos voor een bestaan als huisvader.

Streek: El Barraco is vruchtbare wielergrond

De finish van de vijftiende etappe is getrokken in El Barraco. Oftewel heilige wielergrond. Het is de thuisgrond van drie oud-wereldtoppers in de wielerwereld: Ángel Arroyo, José María Jiménez en Carlos Sastre. Arroyo werd vooral bekend vanwege zijn tweede plaats in de Tour de France van 1983 en doordat hij in 1982 in gewonnen positie een tijdsstraf kreeg in de Vuelta.

Dorpsgenoot Sastre wist de Tour de France wel te winnen. Na zijn zege in 2008 liep El Barraco uit om hem toe te juichen. De ex-coureur van Team CSC begon overigens met wielrennen bij de Angel Arroyo-wielerclub.

De meest geliefde inwoner van El Barraco was desondanks Jiménez, het Spaanse equivalent van Marco Pantani. Het neefje van Arroyo en de schoonbroer van Sastre. Met Jiménez liep het minder goed af. Hij raakte aan de drank, nam drugs en raakte in een zware depressie. Een van de beste klimmers van de vorige eeuw stierf uiteindelijk in 2003 in een psychiatrische instelling.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws