HomeMagazineInterview | Koen Pelgrim: 'Door zijn aerodynamica kan Remco zulke stuntsolo's uithalen'

Interview | Koen Pelgrim: ‘Door zijn aerodynamica kan Remco zulke stuntsolo’s uithalen’

Remco Evenepoel won de tijdrit in de Volta ao Algarve met overmacht, waarmee hij ook de basis heeft gelegd voor de eindzege.

Koen Pelgrim is trainer van Evenepoel en was al werkzaam voor de ploeg op het moment dat het toptalent ontdekt werd. “We kregen een telefoontje van Matxin (Fernandez, dan nog scout bij Deceuninck-Quick Step, red.) dat hij een speciaal iemand had gezien. Een paar weken later kwam Remco naar Leuven om tests te ondergaan. Het contact is gebleven en de winter erop ging hij mee op trainingskamp.”

“Het is niet dat ik totaal verbaasd was toen ik zijn cijfers onder ogen kreeg. Die eerste tests waren goed, maar niet exceptioneel. Het is niet dat het resultaten waren die ik nooit eerder had gezien van iemand van die leeftijd. Maar gezien het feit dat hij net koerste, was het wel uitzonderlijk.”

Wat Evenepoel onder meer uitzonderlijk maakt, is zijn vermogen om kracht te leveren in een heel compacte houding. “In de windtunnel heeft Remco de laagste luchtweerstand van de ploeg. Daarin gaan we geen grote stappen meer zetten, maar dat neemt niet weg dat je op het hoogste niveau blijft finetunen. Hij kan alleen niet nóg vijf centimeter lager zitten, want daarin stuit je op limieten. Dat is niet erg, want zijn tijdrit is meer dan goed genoeg om mee te strijden voor klassementen.”

[ont-quote align=”center” caption=”Koen Pelgrim”]“Het is niet dat ik totaal verbaasd was toen ik de cijfers van Remco voor het eerst onder ogen kreeg.”[/ont-quote]

“Door die aerodynamica kan hij bovendien van die stuntsolo’s uithalen. Hij doet op zijn normale fiets hetzelfde en is daardoor op het vlakke ook zo goed. Dat kunnen andere klimmers simpelweg niet. Voor Remco kost het geen moeite om zijn hoofd naar beneden te houden en zijn lichaam laag te houden, terwijl andere jongens zich in allerlei bochten moeten wringen om überhaupt die aerodynamische positie aan te nemen.”

Dat kunnen maar heel weinig renners volgens Pelgrim. “Dat is voor hen gewoon niet houdbaar en daardoor verliezen ze aan vermogen, omdat ze hun kracht niet kwijt kunnen. Als je rug, nek en hamstrings minder flexibel zijn, is het onmogelijk om optimaal vermogen te leveren in die lage positie. Remco is klein van postuur en kan daardoor ook zo compact zitten.”

Dit is een gedeelte van het portret van Remco Evenepoel dat verscheen in onze Giro-special van vorig jaar.

Beeld: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Video | Mexicaans busbedrijf laat chauffeurs op ludieke wijze voelen hoe het is als ze vlak langs fietsers razen

Fietsers zijn altijd de meer kwetsbare verkeersdeelnemers en dat realiseren mensen die in de...

Remco Evenepoel beantwoordt vragen van fans: ‘Of ik al gedacht heb aan veldrijden? Ja’

Soudal QuickStep is vertrokken op trainingskamp in het Spaanse Calpe. Ook Remco Evenepoel is...

Thomas Dekker stopte met drinken: ‘Het heeft me een ander leven gegeven’

Thomas Dekker kende op z'n zachtst gezegd een wielerloopbaan met de nodige hobbels. Hij...

De renners die er over zo’n 3 jaar moeten staan: deze toptalenten komen Team Jumbo-Visma versterken

Merijn Zeeman vertelde in de eindjaarsspecial van Wieler Revue dat ze binnen Team Jumbo-Visma...

Meer zoals dit

Sinkeldam vond het moeilijk om Cees Bol af te bellen: ‘Op een gegeven moment werd het toch te heet onder mijn voeten’

Het verhaal is bekend: het B&B Hotels-KTM van manager Jérome Pineau zou een extra...

Geen B&B Hotels-KTM voor Ramon Sinkeldam: sprintaantrekker tekent voor 2 jaar bij Alpecin-Deceuninck

Het leek zo'n mooi project: B&B Hotels-KTM van manager Jérome Pineau zou een krachtige...

Kanttekening bij snelle topvorm Van der Poel: ‘Hij zit al tegen de limieten aan, maar is nog meer dan 60 dagen tot WK…’

Met Wout van Aert, die zijn rentree maakte in Antwerpen, voorop natuurlijk. Al toonde...