Vuelta | Klassieke overgangsrit betekent grote kans voor sterke vluchters

Te zwaar voor de pure sprinters, niet interessant genoeg voor de klassementsrenners. De kans is groot dat een sterke vluchtgroep in de beginfase wegrijdt en de ruimte zal krijgen van het peloton.

Cort

Parkoers: Ideale overgangsrit voor vluchters met nog iets in de benen

In theorie zou deze rit nog in een massasprint kunnen eindigen. Het is de laatste kans voor de snelle mannen om een etappe te winnen, maar welke ploeg wil de lastige openingsfase controleren met als risico overal naast te grijpen? Het parkoers is gemaakt voor een ontsnapping met sterke mannen die niet veel slechter worden gedurende een grote ronde. Escartín is ook niet overtuigd van de kansen voor de sprinters.

“Dit is een van de duidelijkste kansen voor een ontsnapping. Het peloton zal uitgeput zijn na de zware bergetappes en de twee volgende dagen zal het er niet gemakkelijker op worden.” De eerste tien kilometer van de rit lopen vlak, maar dan komt een fase van zo’n honderd kilometer waarin het constant op en af gaat. Dat wordt iets minder, maar het blijft lastig. De laatste twintig kilometer lopen licht naar beneden, maar zijn er dan nog sprinters in de running om de etappe?

Profiel

Favorieten

De rit lijkt op maat gemaakt voor de relatief sterke klimmers onder de sprinters. Mannen als Matteo Trentin, Magnus Cort en Michael Matthews dus. De beginfase lijkt te zwaar voor hun ploegen om de hele dag de controle over het peloton te nemen, waardoor het best aannemelijk is dat zij meetrekken in de vroege vlucht. Verder zal Deceuninck-Quick Step waarschijnlijk gaan voor Andrea Bagioli, die een klim kan overleven en bovendien snel is aan de meet.

Dan is er nog de vraag wat Team DSM van plan is: is Alberto Dainese sterk genoeg om voor de dagzege te gaan of sturen ze weer een karrenvracht aan de vluchters mee. Mannen als Martijn Tusveld, Michel Storer en Thymen Arensman. Wij verwachten verder nog het nodige van Lotto Soudal, waar ze wellicht met Andreas Kron voor de dagzege kunnen gaan. En laten de toptalenten Quinn Simmons en Tom Pidcock zich nog zien deze Vuelta a España? Dan moet het waarschijnlijk in negentiende rit gebeuren.

Geschiedenis: Het einde van Xacobea-Galicia 

De etappe begint nog in de regio Asturië, maar de finish in Montforte de Lemos is gelegen in Galicië. Delio Rodríguez, de renner met meeste ritzeges in de Vuelta a España, komt uit de streek, maar in het recente verleden stond de regio Galicië vooral bekend om de ploeg Xacobea-Galicia, een ploeg die in 2007 door de regionale overheid werd opgericht om hetzelfde te bereiken als Euskaltel-Euskadi uit het Baskenland.

De ploeg bestond tot 2010 en reed één keer de Giro d’Italia en deed vier keer mee aan de Vuelta a España. Met David Garcia, Gustavo César Veloso en Ezequiel Mosquera won het drie etappes in Spanje, al is de ritzege van die laatste officieel uit de boeken geschrapt. De reputatie van die andere twee was overigens niet veel beter. In 2009 won Xacobea-Galicia het ploegenklassement in Spanje, maar een jaar later kon teammanager Pedro Alfaro geen sponsor vinden. De dopingzweem rondom de ploeg zal niet hebben geholpen bij de zoektocht.

Streek: Halfweg koers oog voor de Romeinse Muren van Lugo

Na 124 kilometer doet het peloton het stadje Lugo aan. In het wielrennen bekend als de plek waar onder anderen Eddy Planckaert (2x), Alexandre Vinokourov en Gianni Meersman zegevierden in de Vuelta. Vanuit toeristisch oogpunt is Lugo vooral bekend vanwege de Romeinse Muren. De muur in Lugo dateert uit de derde eeuw na Christus. De muur is zo’n twee kilometer lang en gebouwd om het historisch centrum van de stad. In 2000 werden de Romeinse Muren van Lugo opgenomen op de UNESCO-werelderfgoedlijst.