Dit is de nieuwe crossfiets van Marianne Vos en Wout van Aert

Vorig seizoen crossten Marianne Vos en Wout van Aert nog op een overgestickerde en overgespoten Bianchi cyclocrossfiets. Dat is dit jaar niet meer nodig, want Cervélo heeft inmiddels een (nu nog) prototype crosser klaarstaan voor de oud-wereldkampioenen van Jumbo-Visma.

Dit is de nieuwe crossfiets van Marianne Vos en Wout van Aert

Toen Jumbo-Visma vorig jaar overstapte van Bianchi naar Cervélo ontstond er voor de veldrijders van het team wel een klein probleempje. De Nederlands-Canadese fietsenconstructeur had geen cyclocrossfiets in het gamma. Goed, ze maken wel gravelbikes, maar die fietsen zijn op een snel en technisch parkoers lang niet zo snel als een pure crosser.

En dus reden Van Aert en Vos rond op fietsen van Bianchi die waren overgespoten in zwart en geel, inderdaad de kleuren van het team. Achter de schermen hebben ze bij Cervélo het afgelopen jaar niet stilgezeten en dat resulteert in de R5CX. Zoals de naam al doet vermoeden een echte crossfiets, waarmee Vos inmiddels ook al twee wereldbekers (Waterloo en Iowa) heeft gewonnen.

Ploegleider Jan Boven vertelt aan VeloNews dat de fiets dezelfde geometrie heeft als de R5 wegfiets, maar dan met meer ruimte voor brede banden en dat de fiets, op verzoek van Van Aert, een stijver bottom bracket heeft dan in eerste instantie voorzien was. Ook opvallend: er is alleen op de zadelbuis ruimte voor een bidonhouder, zodat je de fiets makkelijker kunt 'schouderen'. Overigens is de fiets komend seizoen ook beschikbaar voor consumenten en dan is de kans groot dat je wel twee bidonhouders kunt monteren.

De fiets van Vos is, zoals alle fietsen van het team, afgemonteerd met een Shimano groepset. In Vos haar geval is dat de 11-speed Dura Ace groepset. De wielen zijn ook van Shimano, met Dugast tubes. De overige onderdelen zijn van FSA.

Crossfiets versus gravelfiets

Omdat Cervélo nog geen crossfiets had reed DSM-renner Joris Nieuwenhuis (de ploeg heette toen nog Sunweb) noodgedwongen op een iets aangepaste gravelbike. In 2021 veranderde de ploeg in DSM en werd Scott fietsenleverancier. Nieuwenhuis kon tot zijn grote genoegen het complete veldritseizoen 2020-2021 gebruik maken van Scott crossfietsen.

Op het eerste gezicht lijkt er niet veel verschil te zitten tussen een gravelbike en een crossfiets, maar die verschillen zijn er wel degelijk. De langere achtervork van een gravelbike zorgt voor minder grip op korte, steile klimmen die in de cross bepalend kunnen zijn. Daarnaast is een gravelbike over het algemeen ook minder wendbaar. Het behoeft geen uitleg dat dat in de cross ook een groot nadeel is.

Materiaal
  • Cor Vos