HomeZelf in het zadelWanneer is een klim op de fiets een col en wanneer juist...

Wanneer is een klim op de fiets een col en wanneer juist niet? Uitleg! 

De afgelopen maand hebben we in de Tour de Frances die verreden zijn, zoals we sinds dit jaar mogen zeggen, weer heel wat cols zien passeren. Maar wat maakt een col een col? We leggen het uit!

Hoewel door wielrenners een col vaak wordt gezien als het hoogste punt is dat voor de definitie die eraan wordt gegeven in ‘het dagelijks leven’ (lees: de arme mensen die geen wielerbloed door de aderen hebben stromen) eigenlijk precies het tegenovergestelde. Een col is namelijk ‘het laagst gelegen deel van een bergrug, daar waar het ’t gemakkelijkst is de bergrug over te steken’.

Wie weleens een col is opgefietst zal die ‘gemakkelijkst’ niet helemaal kunnen waarderen in de vorige zin, maar eigenlijk is de term ‘een col opfietsen’ dus ook verkeerd. Je fietst naar een col toe. Je moet al die helse hoogtemeters bedwingen om het punt te bereiken waar je het gemakkelijkst over die bergrug heen kunt – zo, ook weer opgelost.

Een andere voorwaarde om iets een col te kunnen noemen is dus dat er twee wegen naartoe lopen. Het punt waar die wegen samenkomen is de col. Of zoals het zonder de term col veel logischer klinkt: de pasweg loopt naar de pas. Het hoogste punt van de weg, gelegen tussen twee bergtoppen.

De beklimming naar Alpe d’Huez is dus geen col, want als je in dat skidorp aankomt is dat allesbehalve een bergrug; het is de bergtop zelf. Je moet ook dezelfde weg weer terug (jaja, de Sarenne en in de afdaling kun je ook nog een ander (mooi) weggetje inslaan, maar die brengen je niet in een ander dal.

En ook bijvoorbeeld de benaming Col du Télégraphe is een beetje twijfelachtig. Hetzelfde geldt voor de benaming van de op 4800 centimeter boven zeeniveau bovenop een vuilnisbeklt gelegen Col du Vam in Drenthe…

O ja… nog een fun fact (nou ja, fun!)

Vraag je je weleens af waarom als die cols (pardon, wegen naar de col, hebben we net geleerd) toch zo in de volle zon lijken te liggen en jij je er dus helemaal kapotzweet als je er tegenop fietst? Dat komt omdat die wegen – vooral vroeger – als het enigszins mogelijk was, werden aangelegd op plekken waar zoveel mogelijk de zon scheen. Op die manier werden ze sneller weer sneeuwvrij.

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Aike Visbeek over succes Intermarché: ‘Ze bieden ons nu renners aan waar we vroeger alleen van konden dromen’

Het gaat Intermarché-Circus-Wanty voor de wind in het nog prille seizoen. De Waalse ploeg...

Roger De Vlaeminck slaat weer toe: ‘Van Aert kan niet bergop zoals ik, ik was nog straffer’

Met het WK veldrijden over een paar dagen en het wegseizoen dat langzaam maar...

Meer zoals dit

14 Herkenbare zaken voor mensen die wel eens (of heel vaak..) Zwiften

Het is niet heel erg lekker weer om buiten te fietsen de afgelopen tijd (als het niet regent en/of heel hard waait, is het wel heel erg koud), dus Zwift is een fantastisch alternatief. Ben je weleens in Watopia te vinden, dan komen deze dingen je waarschijnlijk maar al te bekend voor...

Strava verhoogt prijzen, maar doet dat op vrij aparte wijze (het is is niet voor iedereen hetzelfde)

'Als het niet op Strava staat, is het niet gebeurd', een veel gehoord credo...

Bijzondere wielerverhalen: Geert rijdt monstertochten op z’n bijzondere step (de ElliptiGO) en wil nu de Berendries gaan Everesten

Op Nieuwjaarsdag postten we een artikel met het aantal kilometers dat Mathieu van der...