Is het voor leerlingen veilig om op de fiets naar school te gaan?

Gezond is het sowieso, maar is het ook veilig?

naar school fietsen

Leerlingen in het primair en middelbaar onderwijs gaan veelal op de fiets naar school. Dit is gezond en bovendien kost het geen geld. Toch brengt fietsen ook risico’s met zich mee. De kans op een aanrijding ligt namelijk altijd op de loer. Dit kan het gevolg zijn van onoplettendheid van de fietser zelf, maar ook van andere weggebruikers.

Omdat het door de versoepelde coronamaatregelen drukker wordt op de weg, neemt de kans op aanrijdingen toe. Daarom kunnen wij ons voorstellen dat jij je afvraagt of het voor jouw zoon of dochter veilig is om op de fiets naar school te gaan. In deze tekst geven wij jou antwoord op deze vraag.

Scholieren worden vaak afgeleid

Een groot deel van de ongelukken wordt tegenwoordig veroorzaakt door afleiding. Zo gebruiken veel automobilisten en fietsers een telefoon in het verkeer. Dit is weliswaar verboden, maar helaas trekt lang niet iedereen hier zich iets van aan. Dit blijkt wel uit onderzoek dat Interpolis en Motivaction hielden onder 880 scholieren. De resultaten tonen aan dat 64% van de scholieren – ondanks het telefoonverbod – nog steeds een telefoon gebruikt op de fiets.

Telefoongebruik op de fiets wordt zelfs als de norm gezien. Bijna alle respondenten (99%) denken dat andere scholieren ook hun telefoon gebruiken op de fiets. Bovendien geeft 80% aan te verwachten dat anderen dit eveneens ‘normaal’ vinden. Scholieren denken dat veilig fietsen en het gebruik van een telefoon prima samengaan, maar dat is allerminst het geval. Omdat zij de bestuurders van de toekomst zijn, is het belangrijk om hun gedrag te veranderen.

Onderzoek van RTL Nieuws bevestigt dat fietsers zich maar weinig aantrekken van het verbod dat sinds 1 juli 2019 van kracht is. Afgelopen zomer werden wekelijks zo’n 900 fietsers op de bon geslingerd voor gebruik van hun smartphone op de fiets. Van mei tot en met augustus schreef de politie dagelijks gemiddeld 130 boetes uit voor deze overtreding. Dit leverde hen een flink bedrag op, want de boete voor fietsen met een smartphone bedraagt 100 euro (exclusief administratiekosten).

Afleiding tot een minimum beperken

Omdat afleiding een steeds grotere rol speelt bij ongelukken, wordt er alles aan gedaan om telefoongebruik in het verkeer tot een minimum te beperken. Zo kunnen automobilisten de AutoModus-app gebruiken voor mobiel vrij rijden en is er voor fietsers de speciale app Phono. Dergelijke apps moeten telefoongebruik in het verkeer tegengaan. Verkeersdeelnemers die zo’n app inschakelen voor vertrek, worden niet afgeleid tijdens deelname aan het verkeer. Bovendien zamelen zij ook nog eens geld in voor het goede doel door gebruik te maken van de app.

Onveilige fietsroutes

Afleiding is overigens niet de enige reden dat het een stuk onveiliger is geworden om met de fiets naar school te gaan. Nee, want de fietsroutes die scholieren afleggen kunnen hier ook aan bijdragen. RLT Nieuws en architecten- en ingenieursbureau Sweco zochten namelijk uit dat de fietsroute een rol speelt in de verkeersveiligheid van kinderen. Zo hebben leerlingen in Almere bijvoorbeeld een minder kleine kans om aangereden te worden op de fiets dan kinderen in het Overijsselse Hengelo.

Voor dit onderzoek hebben de partijen de meest waarschijnlijk fietsroutes die 700.000 leerlingen dagelijks afleggen in kaart gebracht. Uit de resultaten blijkt dat het ongevalsrisico het grootst is op een weg met gemengd verkeer waar een snelheid van 50 km/u geldt. Ook op een gemengde weg waar 60 km/u gereden mag worden is het ongevalsrisico aanzienlijk hoger. Schoolroutes die (grotendeels) bestaan uit een fietspad, worden als het veiligst bestempeld.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met een commerciële partner

Achtergrond
  • Middelveld / iStock