HomeZelf in het zadelSlecht nieuws: Kroondomein blijft grotendeels gesloten in naseizoen

Slecht nieuws: Kroondomein blijft grotendeels gesloten in naseizoen

Slecht nieuws voor de gravelliefhebbers onder ons. Onze koning Willem-Alexander vraagt voor de komende zes jaar voor een deel van het gebied subsidie aan, waardoor een groot deel van het gebied toch drie maanden per jaar gesloten blijft.

Nu is het zo dat het Kroondomein drie maanden per jaar dichtgaat. Onze koning mag het gebied gebruiken en krijgt ook subsidie voor het onderhoud van het gebied. Een voorwaarde voor die subsidie is wel dat het gebied opengesteld moet zijn voor het publiek.

Dat is nu niet het geval, waardoor de subsidie-aanvraag in strijd is met de wet en vanaf volgend jaar moet de koning zich aan de wet houden. Even leek het erop dat het Kroondomein, bij fietsers geliefd om z'n vele gravelpaden, het hele jaar door open zou blijven, maar de Oranjes hebben een konijn uit de hoge hoed getoverd.

Stel de koning zou geen subsidie aanvragen, dan zou hij het gebied het hele jaar door gesloten kunnen houden. Echter, dat kost hem een flinke duit, want de subsidie bedraagt namelijk 4,7 miljoen euro voor 5 jaar. Subsidie aanvragen heeft als gevolg dat hij de boel wel open moet houden, dus wat heeft onze slimme vorst gedaan? Hij heeft voor een deel van het gebied subsidie aangevraagd.

Op de website van het Koninklijk Huis valt namelijk te lezen dat er een subsidie-aanvraag van 4,2 miljoen euro voor 6 jaar gedaan is. Dat betekent dat een klein deel van het gebied het hele jaar open blijft, maar dat het grootste deel drie maanden per jaar dicht gaat.

Zo'n 1600 hectare blijft het hele jaar gesloten voor het publiek, hierbij gaat het om rustgebieden en ecoducten. 3400 hectare wordt drie maanden per jaar gesloten en slechts 1600 hectare is het hele jaar door vrij toegankelijk. Over welke gebieden dat precies gaat is niet duidelijk. Het goede nieuws is dat je dus het hele jaar kunt blijven gravellen over het Kroondomein, het slechte nieuws is dat het maar om een klein deel gaat.

Beeld: Tom Akkerman

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Video | Mexicaans busbedrijf laat chauffeurs op ludieke wijze voelen hoe het is als ze vlak langs fietsers razen

Fietsers zijn altijd de meer kwetsbare verkeersdeelnemers en dat realiseren mensen die in de...

Remco Evenepoel beantwoordt vragen van fans: ‘Of ik al gedacht heb aan veldrijden? Ja’

Soudal QuickStep is vertrokken op trainingskamp in het Spaanse Calpe. Ook Remco Evenepoel is...

Thomas Dekker stopte met drinken: ‘Het heeft me een ander leven gegeven’

Thomas Dekker kende op z'n zachtst gezegd een wielerloopbaan met de nodige hobbels. Hij...

De renners die er over zo’n 3 jaar moeten staan: deze toptalenten komen Team Jumbo-Visma versterken

Merijn Zeeman vertelde in de eindjaarsspecial van Wieler Revue dat ze binnen Team Jumbo-Visma...

Meer zoals dit

Column | Ik ga elke week wel een keer bijna dood op de fiets

Onze redacteur zou al duizend doden hebben gestorven op de racefiets als hij niet defensief reed. Lees over zijn ervaringen met automobilisten. Herkenbaar?

5 Redenen waarom je een smartphonehouder zou moeten gebruiken op je fiets

Reservebandjes mee, een banaan, maar ook de fietscomputer behoort vaak wel tot de standaarduitrusting...

6 Best wel rare dingen die wij wielrenners normaal gedrag vinden

Rare jongens zijn wij eigenlijk als je alles hieronder in ogenschouw neemt...