Overstap Deceuninck naar Alpecin-Fenix heeft veel te maken met vrouwenwielrennen: 'We hebben dat besproken bij Quick-Step, maar Patrick is Patrick'

De CEO van Deceuninck legt uit waarom ze Lefevere inruilen voor Alpecin-Fenix. Naast de vrouwenfactor speelt ook de Mathieufactor een belangrijke rol.

patrick lefevere
  • Patrick Lefevere Patrick Lefevere

Het kwam toch wel als een verrassing: de 'transfer' van sponsor Deceuninck van de ploeg van Lefevere naar Alpecin-Fenix. Bij Lefevere waren ze nog de titelsponsor, komend seizoen is er een plekje achterop de broek van Mathieu van der Poel en co. Patrick Lefevere reageerde er zelf al op, maar nu doet ook de CEO van het deuren- en ramenbedrijf een duit in het zakje.

De reden voor de overstap is met name gelegen in het feit dat Lefevere geen damesploeg wilde opstarten, zegt Francis Van Eeckhout in Het Nieuwsblad. "Het is een combinatie van factoren. We zijn gecharmeerd door het plan van de broers Roodhooft. En we willen als modern bedrijf mee in het dameswielrennen. Persoonlijk vind ik dat mooier, galanter dan de koers bij de mannen. We hebben dat besproken bij Quick-Step, maar Patrick is Patrick."

Van der Poel-factor

Daarnaast speelt ook de aanwezigheid van ene Mathieu van der Poel bij Alpecin-Fenix een belangrijke rol in de overstap. "Hij is populair in Nederland, België én Frankrijk. Drie belangrijke landen voor ons. Die combinatie hebben niet veel renners. Ik heb hem leren kennen als een modeste, nuchtere jongeman."

Dat hij en andere renners en rensters van Alpecin-Fenix actief zijn in het veld is daarbij ook nog eens een plus. "Veldrijden is geen wereldsport, maar het zorgt er wel voor dat je twaalf maanden kan supporteren voor een renner. Nu blijven we van september tot februari op onze honger zitten. Terwijl het belangrijk is dat de naam van het bedrijf ook in die periode af en toe in het hoofd van de mensen wordt geprent. Veldrijden kan daar voor zorgen."