Analyse: 9 renners die zich in 2022 moeten bewijzen als kopman

Sommige jongens – lees Bauke Mollema – zijn zo oerdegelijk dat ze ieder jaar weer presteren. Niet iedereen lukt dat. Van sommige kopmannen worden prestaties verwacht komend jaar.

Hirschi

1) Marc Hirschi

Wie Marc Hirschi in 2020 aan het werk zag, had niet verwacht dat hij een jaar daarop slechts één keer zou winnen. Er is dan ook een hoop gebeurd, want Hirschi verkaste van Team DSM naar UAE Team Emirates. Bij die ploeg staat hij voorlopig ver in de schaduw van Tadej Pogačar. En dan komt João Almeida er ook nog bij…

2) Jai Hindley

Hirschi ging weg, maar Jai Hindley bleef wel bij Team DSM. Hij wist zijn tweede plaats in de Giro d’Italia 2020 allerminst te bevestigen. Zijn beste prestatie was de zevende plek in de Ronde van Polen. Hindley vertrekt nu naar BORA-hansgrohe, maar hij zal in 2022 moeten laten zien dat de Giro 2020 geen eenmalige prestatie was.

3) Tao Geoghegan Hart

Wie Jai Hindley zegt, zegt automatisch Tao Geoghegan Hart. De Brit reed Hindley in de slottijdrit uit de roze leiderstrui. Ook Hart wist in 2021 niet te doen wat hij een jaar eerder had gedaan. Dreigt bij INEOS Grenadiers gewoon weer in het treintje te gaan.

Hart op kop van het peloton in Luik-Bastenaken-Luik

4) Thibaut Pinot

Ramon Sinkeldam vertelde vorig jaar in Wieler Revue over de structuur binnen Groupama-FDJ. Het komt erop neer dat er een kamp Démare en kamp Pinot is. Die laatste presteert door rugproblemen al sinds de Tour de France van 2020 niet op niveau. Ondertussen begint David Gaudu zijn plek meer en meer in te nemen.

5) Bob Jungels

Door een beknelde liesslagader en daarbij komende mentale issues presteerde Bob Jungels lang niet op niveau. Het euvel is verholpen, waardoor de Luxemburger nu eindelijk weer hoopt resultaat te rijden in de grootste koersen. De winnaar van Luik-Bastenaken-Luik 2018 werd vorig jaar gepresenteerd als grote aankoop van Ag2r Citroën Team en het is tijd om die status waar te maken.

6) Tom Dumoulin

Door zijn overwinning in de Giro d’Italia heeft Tom Dumoulin wellicht iets meer krediet dan bovenstaande renners, maar ook Dumoulin zal weer moeten laten zien dat hij van hetzelfde niveau is als mede-kopmannen Primož Roglič en Jonas Vingegaard. De concurrentie bij Team Jumbo-Visma is groot.

7) Dylan Groenewegen

Dat merkt ook Dylan Groenewegen. Door de groei van de klimploeg is er weinig ruimte voor de Amsterdamse sprinter. Zijn comeback in 2021 na zijn schorsing was goed, maar hij was nog niet zo dominant als ervoor. Dat zal hij wel weer moeten worden om bij Team Jumbo-Visma te wedijveren met de andere kopmannen.

8) Fernando Gaviria

Nog een sprinter die niet meer de status heeft van ervoor. Er gingen zelfs geluiden dat Fernando Gaviria zijn contract bij UAE Team Emirates niet zou kunnen verlengen. Dat deed de Colombiaan toch, maar door de komst van Pascal Ackermann is hij niet meer de nummer één in de ploeg. Won in 2021 slechts één keer.

9) Simon Yates

Net als Tom Dumoulin heeft ook Simon Yates iets meer krediet. Zeker bij Team BikeExchange Jayco. Yates werd in 2021 weliswaar derde in de Giro d’Italia, maar hij laat zijn klasse te sporadisch zien de laatste twee seizoenen. In tegenstelling tot broer Adam, die met zijn overstap naar INEOS Grenadiers een stuk stabieler is gaan presteren.