INEOS populairste, verrassend goed Movistar en 'digitaal analfabetisme' bij Israel: de ploegenranglijst op basis van sociale media-volgers

Hoe populair zijn ploegen op basis van het aantal sociale media-volgers? We zetten het op een rijtje.

Ineos

De top

Om tot een goed beeld te komen tellen we de Instagram- en Twittervolgers bij elkaar op. Slechts twee ploegen komen bij elkaar opgeteld boven de miljoen uit: INEOS Grenadiers is met in totaal 1.963.900 volgers verreweg het populairst. Geen verrassing, maar nummer twee Movistar Team (1.382.900) is dat wel. Wellicht toch het gevolg van de Netflix-documentaire El día menos pensado of de populariteit van wielrennen in Zuid-Amerika.

Ook in de top: het toekomstige Quick Step-Alpha Vinyl. De Wolfpack heeft de miljoen volgers in zicht, maar blijft voorlopig steken op 900.700. Uit de nummers vier en vijf op de lijst blijkt de kracht van de Amerikaanse markt, want hoewel Trek-Segafredo en EF Education-Nippo goede ploegen zijn, behoren ze niet tot de teams met de grootste renners of het grootste budget. Toch meten ze zich hier met de top met respectievelijk 794.800 en 712.100 volgers.

De subtop

Team Jumbo-Visma heeft op sportief vlak INEOS Grenadiers geëvenaard, maar qua populariteit op het web dienen nog wat stappen gezet te worden, want met 640.900 volgers blijft de Nederlandse ploeg vrij ver achter. Naast de genoemde ploegen komen ook BORA-hansgrohe, Team BikeExchange, Intermarché Wanty Gobert en Astana boven de halve miljoen volgers uit.

Vooral de 557.400 volgers van Intermarché Wanty Gobert zijn best opvallend te noemen. De Belgische ploeg is immers pas sinds afgelopen seizoen een WorldTour-formatie en kan ook nog geen hele bijzondere resultaten overleggen. Wellicht dat het meespeelt dat ze met onder anderen Corné van Kessel en Quinten Hermans ook in de cross te zien zijn.

Valverde en Movistar zijn populair

De middenmoot

De enige ploeg die ook dicht tegen de halve miljoen volgers aanzit, is Team DSM: 460.200 volgers. Met in het verleden publiekstrekkers als Marcel Kittel en Tom Dumoulin onder contract was het niet gek geweest als de ploeg groter was geweest online, maar de formatie van Iwan Spekenbrink moet genoegen nemen met een plek in de middenmoot.

Desondanks nog wel vrij ruim voor de eerste vier achtervolgers: Lotto Soudal (386.400), Team Qhubeka-NextHash (328.100), UAE Team Emirates (316.000) en Ag2r Citroën Team (309.900).

De onderste regionen

UAE Team Emirates en Bahrain-Victorious behoren sportief tot de betere ploegen, maar ze hebben online hun kracht nog niet kunnen uitbuiten. Bahrain Victorious staat met 234.000 volgers zelfs nog lager op de ranglijst dan de ploeg van Tourwinnaar Tadej Pogacar. Net voor Groupama-FDJ (230.200 volgers) en Alpecin-Fenix (210.600), dat pas sinds begin dit jaar een eigen Twitter-account heeft.

De twee slechtste ploegen op sociale media zijn Cofidis (182.500 volgers) en Israel Start-Up Nation (134.400 volgers). Die laatste ploeg staat stijf onderaan. Misschien ook niet zo gek met al die oudere renners in de ploeg...