doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Dubieuze statistiek: Portugese subtoppers rijden in eigen rondje stukken harder dan Roglic en Pogacar in Tour de France

Hmmm, wat zou daar nou achter kunnen zitten? De Portugese straaljagers gaan keihard...
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ec403724338 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ec403724338 img{#fig-61ec403724338 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ec403724338 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ec403724338 img{#fig-61ec403724338 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ec403724338 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ec403724338 img{#fig-61ec403724338 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ec403724338 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ec403724338 img{#fig-61ec403724338 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}roglic pogacar
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

Rond de Portugese wielerkoersen en de Portugese wielerploegen - die van W52-FC Porto hangt al jaren een zweem van verdenkingen. In eigen land rijden de Portugese proconti's namelijk de klinkers uit de straat in bijvoorbeeld de Ronde van Portugal, maar buiten de eigen landsgrenzen horen we eigenlijk nooit wat van ze.

Binnen het peloton zijn de Portugese straaljagers van W52-FC Porto berucht. Ze vliegen de hellinkjes op en in die koersen in Portugal wordt idioot hard gekoerst door de Portugezen.

Dat is enigszins bevreemdend, aangezien het geen renners zijn die in een World Tour-ploeg rijden. Bij het Twitter-account van Cycling Graphs analyseerden ze daarom de cijfers eens en zetten die op een rijtje.

Wat bleek? De op papier Portugese subtoppers van W52 reden de afgelopen jaren harder bergop dan Tadej Pogacar en Primoz Roglic in de Tour. José Neves, Joni Brandao en Raul Alarcaon (een Spanjaard in Portugese dienst) reden op inspanningen van 5 tot 40 minuten een hoger aantal watts per kilogram.

Natuurlijk is het altijd gevaarlijk om dit soort statistieken te gaan vergelijken omdat allerlei omstandigheden daarin ook een rol spelen, bijvoorbeeld dat Pogacar en Roglic na drie weken en zware bergetappes in de benen niet meer de vermogens halen die ze fris wel kunnen halen.

Maar ook in Portugal zijn de omstandigheden verre van ideaal. De temperaturen zijn vaak erg hoog en wielrenners kunnen dan niet hun optimale vermogens halen.

Al met al ligt het D-woord natuurlijk wel een beetje op de loer, vooral ook omdat één van de drie renners, Raul Alarcon, op dit moment een schorsing uitzit van maar liefst vier jaar nadat z'n bloedpaspoort afwijkende waarden vertoonden.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws