Getest: KOGA Colmaro Allroad Ltd. gravelbike

Een gravelbike van Nederlands fabrikaat, die qua rijgedrag aanleunt tegen een cyclocrosser en bovendien is afgemonteerd met een Rotor Uno schakelgroep. Dat betekent inderdaad hydraulisch schakelen. Hoe schakelt dat? En kun je met de KOGA goed gravellen in Nederland? Om die vragen te beantwoorden gaven we de fiets een rondje de sporen op de Veluwe.

Materiaal Redactie Wieler Revue

Eerst maar even de feiten en de cijfers. De KOGA Colmaro Allroad Ltd. is gebouwd rondom een aluminium frame met carbon voorvork. De carbon zadelpen is van eigen fabrikaat en heeft een D-vormig profiel. Het idee hierachter is dat hij meer flex, en dus meer comfort, heeft dan een rond exemplaar.

Zoals gezegd, de fiets is afgemonteerd met een Rotor Uno groepset, met een ovaal 42-tands voorblad, Mavic Allroad Disc wielen en 34 millimeter brede WTB Byway banden. Het stuur is flared, maar niet al te breed. Qua geometrie leunt de fiets dicht aan tegen een cyclocrosser. Hij is vrij kort en heeft een balhoofdhoek van 73 graden, wat in de regel zorgt voor een direct stuurgedrag. Tot slot nog het zadel: Selle San Marco Shortfit.

Goed, genoeg theorie. Tijd voor de praktijk. We testen de fiets op de Kroondomeinen, maar ook op de mountainbikeroutes van de Veluwezoom. Wat meteen opvalt is dat het rijgedrag en de zithouding aardig dicht aanleunen tegen die van een cyclocrossfiets. Het is geen oncomfortabele stuiterbak, verre van dat zelfs. De Colmaro rijdt vooral vlot, zonder poespas. Aanzetten gaat goed en ook het stuurgedrag is erg direct.

Op de lange, rechte paden van het Kroondomein fietst hij prima en wanneer ik hem op de klimmetjes van de Veluwezoom de sporen geef, volgt de fiets gezwind. KOGA omschrijft de fiets zelf als gravelracer en ik denk dat die term de lading precies dekt. Het is een fiets voor wie van lekker doortrappen houdt. Dat het frame van aluminium is, is voor mij geen nadeel. Aluminium kan tegen een stootje en de afwerking is keurig. Zo zijn de lasnaden netjes weggewerkt. Vooral het deel rondom de zadelklem is een kunststukje. De lak is een soort van metallic en erg geslaagd, de fiets krijgt er een chique uitstraling van.

Zoals bijna elke gravelbike heeft de Colmaro een enkel voorblad en in dit geval een 12-speed cassette die tot 46 tandjes gaat. Ik heb nog nooit eerder met een ovaal kettingblad gefietst. Het voelt niet echt anders, maar ik ga er maar vanuit dat ik er harder door ga. Met name bij sprintjes heuvelop lijk ik het verschil te voelen. Het schakelen met de Rotor groep is, ondanks dat het op SRAM lijkt, wel eventjes wennen. Een elektronische schakelgroep schakelt vlotter, maar hij kan de vergelijking met een mechanische groep met gemak doorstaan. Het grote voordeel van de Rotor-groep is dat je weinig onderhoud hebt. Zeker met mechanische groepen zie je dat je met enige regelmaat de kabels moet vervangen, omdat de boel minder goed tegen vuil en nattigheid kan.

De Mavic wielen zijn lekker strak, maar om eerlijk te zijn verdient een fiets als deze wel een iets lichtere wielset. De WTB banden zijn nu voorzien van binnenbanden en omdat zowel velg als band geschikt zijn voor tubeless, zou ik daar meteen werk van maken. Op de banden heb ik overigens weinig aan te merken, behalve dat ze voor de wintermaanden te weinig grip hebben. Het blijft altijd een beetje een compromis zoeken met banden, maar ik zou toch liever iets meer noppen of profiel willen hebben.

Dat de Colmaro dicht tegen een crosser aanleunt, blijkt wel uit het feit dat er maximaal 34mm brede banden in kunnen. Voor veel gravelrijders zal dit een nadeel zijn. Voor mij niet, ik vind 34mm breed zat voor Nederland en hou vooral van een fiets zonder al teveel poespas waar je gewoon lekker mee kunt doorfietsen. En dat kan met de Colmaro. Op de banden en misschien de wielen na zou ik niets aan de fiets willen veranderen en daarmee kom ik meteen tot de conclusie; de KOGA Colmaro Allroad Ltd is een erg fijne fiets, waar weinig op valt aan te merken.

De KOGA Colmaro Allroad Ltd. kost €2.999,- en is momenteel overal leverbaar, maar wel in een gelimiteerde oplage. Meer info vind je op de site van KOGA.

Materiaal
  • Wieler Revue
Bekijk het originele bericht