Vooropgesteld: ik vind Wout van Aert een van de fijnste sporters van zijn generatie. Altijd open, altijd eerlijk. Al z'n ritten op Strava. Heeft oog voor meer dan alleen wielrennen. Komt op social media soms grappig uit de hoek. De ideale schoonzoon, een fijne vent.
Was hij een Nederlander – dat is hij op zich wel een beetje gezien z'n familieachtergrond, maar helaas staat er een Belgisch vlaggetje achter z'n naam… – dan had ik elke koers met verhoogde hartslag voor 'm gesupporterd door dingen naar de tv te roepen als 'Hup Wout!' en 'Draai je wielen nog eens rond door via je pedalen de kettingwielen in beweging te brengen!' (Ik ben soms wat overdreven technisch in mijn aanmoedigingen voor wielrenners.)
Nu hij voor de UCI – en zichzelf – toch gewoon een Belg is, houd ik het bij een goedkeurend knikje als Wout van Aert als eerste over de meet komt in een wielerwedstrijd, zelfs als hij een Nederlander klopt. Ik gun het 'm allemaal wel.

Column | Het moet maar eens gezegd worden: Wout van Aert is een Nederlander
Zo ook na Omloop Het Nieuwsblad van afgelopen zaterdag. Een mooie solo, het vredesteken. Ik zag dat het goed was. Nou ja, bijna goed. Want van onderaf bekeken wordt het toch steeds net wat minder. De benen, ze stralen niets dan kracht uit. De broek, met Nederlandse sponsoren erop zorgen dat het Nederlandse tintje aan Wout toch nog wat cachet krijgt.
Het shirt, tsja, dat had dus ook een Nederlandse kampioenstrui kunnen zijn, maar ach, de Belgische driekleur ziet er ook nog wel prima uit. Maar dan, bovenop het hoofd opeens die potsierlijke helm van Red Bull, z'n persoonlijke sponsor uit de cross die we nu blijkbaar ook op de weg zien, bah!
Het is ten eerste qua kleurstelling geen gezicht, dat blauwzilveren ding bij de geelzwartrode kleuren van de rest van het tenue. Zijn ze bij Jumbo-Visma eindelijk van die totaal bij het tenue vloekende Bianchi-fietsen af, gaat Van Aert doodleuk met dit onding op z'n hoofd rondfietsen. De modepolitie does not approve!
Maar veel belangrijker: Red Bull staat wat mij betreft als geen ander symbool voor onze suikerverslaving. Nu weet ik ook wel dat er heel veel andere producten zijn waar heel veel suiker inzit en dat Wout van Aert allesbehalve de enige sporter is die gesponsord wordt door dit sukerklontjes-in-vloeibare-vorm-bedrijf, maar toch…
Jumbo-Visma zet heel nadrukkelijk in op een gezonde levensstijl als een van de pijlers onder de ploeg, en het is ook actief bezig om jongeren daar in te betrekken. Dat valt ze zeer te prijzen, maar ik zie niet in hoe Red Bull met hun gewiekste, coole op jongeren gerichte marketingstrategie hier bij past.
Dus kom op Wout, Red Bull geeft je vleugels, maar die heb je helemaal niet nodig. Alleen maar slecht voor de aerodynamica.

Op de hoogte blijven van al het wielernieuws, de achtergronden en de randzaken van het peloton? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter!
Daarnaast zijn we natuurlijk ook in geprinte versie te vinden in de kiosk, met veel uitgebreidere verhalen om heerlijk op de bank te lezen in de loze uurtjes van de koers.
Beeld: Cor Vos