Wat een route! Terug naar 1923, toen de Tour de France nog écht een Ronde van Frankrijk was

Rustdag en dus tijd om de geschiedenis in te duiken. Bekijk dit parkoers van de Tour! Ze namen het begrip Ronde van Frankrijk wel heel letterlijk... (waardoor het nogal een hels parkoers werd)

oude wielrenner

We hebben in deze Tour de France tot dusver geen reden tot klagen over het geleverde spektakel, maar een echte 'Ronde van Frankrijk' is het nauwelijks te noemen.

Dat is het al jaren niet meer, maar deze editie is het wel heel extreem. Dat komt natuurlijk door een Grand Départ in Denemarken, maar voor het overige laat de ASO het westen van Frankrijk ook goeddeels links liggen. Niks ronde dus...

Dat was vroeger wel anders. De Tour kent een rijke geschiedenis en de France wielerhistoricus David Guénel lichtte er een paar maand geleden bij wijze van 1 aprilgrap de editie van 1923 uit. Hij zei dat de Tour van 2023 hetzelfde parkoers zal volgen als 100 jaar eerder.

Bij die grap plaatst Guénel een afbeelding van dat parkoers en zien we dat het er niet om loog; het was een échte Ronde van Frankrijk. Na een een start in Parijs reden ze tegen de klok in langs de Atlantische kust, over de Pyreneeën, weer langs de Middellandse zeekust en dan langs de grens, met een heel klein uitstapje naar Genève, weer terug naar Parijs.

Dat klinkt als een hele onderneming en dat was het ook wel, want in vijftien etappes legden ze 5386 kilometers af, hetgeen zorgt voor een gemiddelde van 359 kilometer per etappe. De kortste rit was die van Briançon naar Genève (260 kilometer); de langste die van Les Sables-d'Olonne naar Bayonne (482 kilometer) - ruw genomen vanaf halverwege Frankrijk naar de Spaanse grens...

Winnaar Henri Pélissier stond op het eindpodium in Parijs met een gemiddelde van 24,2 kilometer per uur, en waarschijnlijk zeer vermoeide benen.

In werkelijkheid start de Tour de France van 2023 in het buitenland. Niet heel ver buiten Frankrijk; even de Pyreneeën over en er wachten ons een paar mooie eerste dagen in het Baskenland. Daar zullen namelijk de eerste drie etappes verreden worden. De eerste twee zijn al helemaal bekend, allebei heuvelritten.

De eerste met start en aankomst in Bilbao, de tweede van Vitoria naar San Sebastian. De derde rit wordt hoogstwaarschijnlijk een 'vlakke' rit - tussen aanhalingstekens omdat het in Spanje/Baskenland nooit helemaal vlak is natuurlijk.