Interessant! Het gemiddelde gewicht van de winnaars van de monumenten en klassiekers op een rijtje

Parijs-Roubaix voor de 'zwaargewichten' en L-B-L voor de lichte mannetjes? Hieronder zie je precies hoe het zit.

mathieu van der poel

Mathieu van der Poel en Wout van Aert spotten met alle wielerwetten, maar in de basis kun je zeggen: hoe lichter, des te beter je bergop zal rijden. Dus in de wedstrijden met de meeste hoogtemeters zul je eerder lichtgewichten als winnaar zien, terwijl in Parijs-Roubaix - waarbij wat extra kilo's ook nog eens helpen bij het beter verteren van de kasseien - de wat zwaarder renners komen bovendrijven.

Maar is dat ook echt zo? Bij Clycling Statistics zochten ze het uit. Ze maakten drie mooie grafieken met het gemiddelde gewicht van de winnaars, het podium en de top 10 van de vijf monumenten plus de Amstel Gold Race, Gent-Wevelgem en Strade Bianche in de afgelopen vijf jaar.

Daaruit blijkt inderdaad dat in Parijs-Roubaix, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen de ereplaatsen voor beduidend zwaardere renners waren dan in L-B-L en de Ronde van Lombardije. De Amstel en de Strade zitten er een beetje tussenin.

Opvallend is het gemiddelde gewicht bij Milaan-Sanremo, dat best laag is voor de koers die het is - er finishen daar toch regelmatig sprinters bij de eerste 10.

Nota bene: Cycling Statistics maakte voor deze grafiek gebruik van de de gegevens van ProCyclingStatistics. Die waren er natuurlijk niet bij toen de renners waarvan deze grafiek een weerslag is op de weegschaal stonden voor de wedstrijd... Maar globaal zal het wel kloppen.