HomeAchtergrondWaarom klapten de wielen van Van Aert en Laporte dubbel in Parijs-Roubaix?...

Waarom klapten de wielen van Van Aert en Laporte dubbel in Parijs-Roubaix? Een oud-prof met fietsenzaak legt uit 

Het leek geen reclame voor de wielen te zijn, maar deze Belg brengt toch wat nuance aan.

Het waren beelden die ze bij Shimano, de wielenleverencier van Jumbo-Visma, waarschijnlijk liever niet hadden gezien: zowel Christophe Laporte als Wout van Aert hun wiel vouwde dubbel als een taco op de kasseien van Parijs-Roubaix.

Op de website van Sporza legt Frank Hoste, een Vlaamse oud-renner die tussen 1979 en 1991 onder andere voor de befaamde Ralleigh-ploeg reed en inmiddels een fietsenzaal uitbaat, legt uit dat het niet aan de wielen an sich ligt.

“Jumbo-Visma was gestart met tubewielen uit carbon met een velghoogte van 60mm. Daardoor zijn ze aerodynamischer en theoretisch ook veel sneller dan wielen met de klassiekere velghoogte van 40mm, die ze vaker in Parijs-Roubaix gebruiken”, begint hij zijn uitleg.

“Het nadeel is dat ze minder veerkrachtig zijn door de stijfheid. Als je dan met een tube lek rijdt, dan zit je direct op de rand van de velg te rijden. Aangezien iedere renner in Parijs-Roubaix doorrijdt op die velg tot ze iemand tegenkomen die hen kan helpen, is de kans door de vele impacten veel groter dat de velg breekt”, vervolgt hij.

En er is nog iets dat niet meehelpt: “Het feit dat de velgen ook veel dunner zijn, omdat de renners nu met schijfremmen rijden ten opzichte van enkele jaren geleden komt daar nog bij. Vroeger hadden ze nog een versterking op het einde van de velg waar de remblokjes tegen de velg duwden waardoor de fiets afremt. Die versterking is nu ook weg, waardoor de velgen dunner en dunner worden.”

Beeld: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Wout van Aert met succes geopereerd, ploeg geeft nieuwe update

Wout van Aert is deze namiddag in Herentals met succes geopereerd aan zijn sleutelbeen....

Tom Boonen: ‘Ik heb jaren met tuinslang op mijn stuur gekoerst’

Tom Boonen is één van de grootste renners die België ooit gekend heeft. Het...

Jorgenson voelt zich genoodzaakt om te reageren op kritiek: ‘Moet ik dan de handdoek gooien omdat we onze leider verloren?’

Met een aanval op zo'n zes kilometer van het eind zette Jorgenson de koers...

Sportarts: ‘Revalidatie Van Aert zal maanden duren, het is een regelrechte ramp’

Zeven gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een gebroken borstbeen. Dat is het keiharde...

Meer zoals dit

Sportarts: ‘Revalidatie Van Aert zal maanden duren, het is een regelrechte ramp’

Zeven gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een gebroken borstbeen. Dat is het keiharde...

Visma | Lease a Bike staat stil bij situatie Van Aert: ‘Een diepe buiging voor onze Wout!’

Het wielervoorjaar 2024 werd gisteren in Dwars Door Vlaanderen helaas – bijna letterlijk –...

Jan Bakelants pleit voor maatregelen na val Dwars Door Vlaanderen: ‘Soort airbag die in je rug zit’

Het wielervoorjaar 2024 werd gisteren in Dwars Door Vlaanderen helaas – bijna letterlijk –...