Giro | Acht Nederlanders in de vlucht van de dag, maar Ciccone wint rit naar Cogne

De Nederlanders lieten zich weer zien in de vijftiende etappe van de Giro d'Italia, maar op het moment dat het losbarstte, kon enkel Martijn Tusveld mee. Uiteindelijk ging de dagzege naar Giulio Ciccone.

Ciccone
  • Giulio Ciccone Giulio Ciccone

Na de zware veertiende etappe beloofde de vijftiende een rit te worden voor de aanvallers. Dat was niet tegen dovemansoren, want het duurde zeer lang voordat de kopgroep ontstond. Uiteindelijk gebeurde dat en in de kopgroep zaten liefst acht Nederlanders. Daarbij onder anderen Mathieu van der Poel, Sam Oomen, Bauke Mollema, Thymen Arensman, Koen Bouwman en Martijn Tusveld. Eerder op de dag was ook leider Carapaz ten val gekomen, maar gelukkig zonder erg.

Serieuze kandidaten op de dagzege dus. Op de eerste klim van de dag ging Bouwman ten aanval om punten voor de bergtrui te sprokkelen. In de afdaling sloten Van der Poel en Tusveld vervolgens aan, maar op het moment dat het écht begon met de zwaardere tweede berg was het Nederlandse feestje over.

Bouwman stond vooraan volledig geparkeerd, Mollema had niet zijn dag, Oomen moest lossen, Arensman moest er snel af en ook Van der Poel besloot om te schakelen naar een rustiger tempo toen hij werd bijgehaald. De enige Nederlander die vooraan kon blijven meespelen, was Tusveld. Samen met Rui Costa, Ciccone, Carthy, Pedrero en Buitrago vatte hij als eerste de slotklim aan.

Onderweg was echter al duidelijk geworden dat de Italiaan van Trek-Segafredo de beste was in de kopgroep en op een kleine twintig kilometer van het einde liet hij Carthy als laatste achter. De klimmer reed vervolgens onbedreigd naar de tweede dagzege in zijn carrière, waarmee hij revanche neemt op zijn matige presteren in de eerste twee weken. Ciccone ging immers vol voor een klassement in Italië.

In dat algemeen klassement leek het even spannend te worden toen UAE Team Emirates de kop nam, maar dat was waarschijnlijk om even te testen of er iemand een slechte dag had. De geleidelijke slotklim bood ook weinig mogelijkheden om nog koers te maken, waardoor de laatste tien kilometer weinig meer gebeurde.

Nieuws
  • Cor Vos