Specialized presenteert nieuwe topschoen: S-Works Torch
Specialized komt een dikke maand voor aanvang van de Tour met een mooi nieuw paar schoenen op de markt. Wij mochten ze al even uittesten met Fabio Jakobsen.
Het was een aantal van jullie materiaalfreaks ongetwijfeld al opgevallen, maar sinds januari rijden 28 renners van SD Worx, Quick-Step Alpha Vinyl, TotalEnergies, en BORA - hansgrohe op nieuwe schoenen. De S-Works Torch werd door deze renners uit de vier World-Tour ploegen omarmd en ook tijdens de Giro rijden er al diverse renners mee. Tijdens de presentatie bij het hoofdkantoor van Specialized in Arnhem hoorden we van topsprinter Fabio Jakobsen dat zo'n testperiode 'Project Black' wordt genoemd door de renners. Vaak duurt het niet lang voordat dit soort geheime projecten wordt ontdekt door fanatieke materiaalliefhebbers en zo ook nu. Jakobsen is enthousiast over de nieuwe Torch, maar toch zal hij er in de komende Tour nog niet mee rijden. Hij vindt het voorlopig nog een te groot risico om middenin het seizoen over te stappen op een nieuw model, aangezien de oh zo belangrijke Tour voor de deur staat. Na dit seizoen zal Jakobsen overstappen van de S-Works 7 naar de Torch.
Specialized vertelt ons dat er geen S-Works 8 volgt, maar dat de Torch de natuurlijke opvolger is van de S-Works 7. Het eerste dat me opvalt is dat de klittenbandsluiting voor op de schoen verdwenen is. Bijna iedereen negeerde deze extra sluiting al, dus de Amerikanen hebben besloten het hele ding weg te halen. Ik houd van een strak zittende schoen maar toch mis ik die extra sluiting geen moment. De draden van de Boa-sluiting worden op een dusdanige manier door het bovenwerk van de schoen geleid dat ik tijdens het ritje met Jakobsen geen moment de behoefte voel de Boa's nog strakker te draaien. De Torch is gemaakt van heel soepele materialen waardoor ik vooral de illusie van meer ruimte in de schoen ervaar. Ook is de hielcup aangepakt. Hij is lager aangezet en zit minder strak tegen je enkel aangeklemd. Voor mijn gevoelige achillespezen een ideale oplossing. Fijn!
Hoewel ik nooit problemen ondervond bij de S-Works 7 is de aanpassing van de zool ook aangenaam. Die is namelijk breder gemaakt met 4 milimeter. Met mijn iets bredere voeten heb ik meer bewegingsruimte, zonder dat mijn voet beweegt in de schoen.Toch is de zool lichter dan zijn voorganger (20 gram). Aan de zijkanten van de schoen is Specialized er namelijk in geslaagd om een beetje materiaal weg te halen. De voetplaat van de S-Works Torch is iets breder dan die van de S-Works 7 omdat sommige fietsers bij het vorige model kleine problemen ondervonden. De Torch is asymetrisch ontworpen zodat het bovenwerk wat lager over je kleinere tenen zit. Zo zit de schoen lekker strak maar knelt nergens. De klittenbandsluiting zien we dus ook niet gauw meer terugkeren! Renners met bredere voeten kunnen een halve maat kleiner proberen als ze voorheen een maat groter hadden om de breedte te vergroten. De S-Works Torch is verkrijgbaar in een standaard en een extra wijde pasvorm. Nog steeds zal ik het setje S-Works 7 zo nu en dan aantrekken aangezien ik het een prima schoen blijf vinden. Toch kan ik niet ontkennen dat het extra comfort van de Torch tijdens lange trainingsritten een meerwaarde heeft.
Maar die meerwaarde heeft uiteraard ook een prijs. De Torch is met een adviesprijs van 440 euro niet voor de poes en Specialized beseft zich terdege dat dat voor veel mensen een flinke aanslag is op de portemonnee. Toch willen de Amerikanen niet inboeten aan kwaliteit en daaraan hangt nu eenmaal een prijskaartje. Je kunt de Torch bestellen in wit, zwart of oak.
- cor vos