HomeTour de FranceTour | Loeizware laatste klim! Alles wat je moet weten over etappe...

Tour | Loeizware laatste klim! Alles wat je moet weten over etappe 16: Carcassonne-Foix

Hieronder vind je alle informatie over de etappe die vandaag op het programma staat!

Parkoers

De zestiende etappe is er eentje voor de renners van het genre Michael Woods, Dylan Teuns en Patrick Konrad. Renners die net niet sterk genoeg zijn om een klassement te rijden in de Tour de France, maar wel coureurs die vanuit de kopgroep kunnen toeslaan in zware bergetappes.

De rit tussen Carcassonne en Foix is een klassieke overgangsetappe. Voor de klimmers is er één beer op de weg: het zal niet gemakkelijk zijn om in de vlucht van de dag te komen, want de beginfase draait niet per se om klimvermogen, maar vooral om tactisch vermogen.

Er ligt een aantal hellingen, maar die zijn niet lang en zwaar genoeg om grote verschillen te slaan. Vervolgens volgen meer dan zestig vlakke kilometers. Pas dan begint de finale met achtereenvolgens de Port de Lers (11,4 kilometer aan 7 procent) en de Mur de Péguère (9,3 kilometer aan 7,9 procent).

De top van de slotklim ligt op 27 kilometer van de meet. Het venijn zit ‘m vooral in de staart van de laatste klim van de dag. De eerste vijf kilometer van de Mur de Péguère zijn relatief makkelijk, maar vervolgens wacht een kilometer die gemiddeld aan 7,6 kilometer loopt.

Daar zal nog weinig gebeuren, want de renners hebben nog wat nodig voor de laatste drie kilometers van de klim. Die lopen aan gemiddeld 12,2, 14,1 en 9,2 omhoog.

Profiel

Beeld: ASO

Profiel van de laatste klim

Beeld: ASO

Tijd & TV

Je volgt de Tour op Eurosport, Sporza of de NOS. De finish wordt vandaag volgens het snelste tijdschema om 16.58 uur verwacht. Volgens het traagste tijdschema zijn de renners om 17.27 uur binnen.

Wielerhistorie

Hoewel Team Jumbo-Visma er een halszaak van maakte in 2019, is de ploegentijdrit de laatste jaren een ondergeschoven kindje geworden in de Tour de France. Ook dit jaar zal er weer geen race tegen de klok op het programma staan in ploegverband.

Vroeger was dat anders. Zoals in 1981 toen er zelfs twee ploegentijdritten werden verreden. De startplaats van de zestiende etappe – het pittoreske Carcassonne – deed op 29 juni 1981 dienst als finishplaats van de tweede ploegentijdrit.

De overwinning ging naar TI-Raleigh van Peter Post. Uiteraard zou je bijna zeggen, want de ploegentijdrit was het onderdeel waarop de ploeg domineerde en waarmee de identiteit van Post en zijn mannen verbonden raakte.

De Nederlandse ploeg waar onder anderen Jan Raas, Gerrie Knetemann, Hennie Kuiper, Joop Zoetemelk en Henk Lubberding furore maakten, won in haar bestaan van 1974 tot en met 1983 liefst negen ploegentijdritten in de Tour de France. Het meesterbrein daarachter was uiteraard Post, die bekendstond om zijn ijzeren discipline en koppigheid.

“Voor een ploegentijdrit als specialiteit heb je boven alles een ijzeren discipline nodig”, vertelde hij daar ooit over. In Het Geheim van Raleigh ging Knetemann dieper in op de tactiek van de ploeg.

“We hebben een systeem geïntroduceerd waarbij de voorste renner net zo lang op kop blijft als hij kan. Dan maakt hij een pompende beweging met zijn elleboog, opdat de nummer twee weet dat de eerste man van kop afgaat.”

Die tactiek zorgde er volgens de Amsterdammer voor dat het tempo altijd gelijk bleef en er niet in snokken werd gereden.

Trivia

Kurt-Asle Arvesen, Luis Léon Sánchez, Warren Barguil en Simon Yates wonnen allen eens een etappe in Foix. Al eindigde de etappe die Yates won niet in het stadje zelf, maar bergop. Zeker na de zege van Barguil zag je goed wat voor stad Foix is. De helikopter zorgde ervoor dat het Kasteel van Foix uitstekend in beeld kwam.

Het is de baken van de stad, want het kasteel is gelegen op een heuvel en torent boven de rest van Foix uit. Het is gebouwd op een nog ouder fort dat is gebouwd in de zevende eeuw na Christus. Het Kasteel van Foix in de huidige hoedanigheid werd voor het eerst genoemd in het jaar 1002.

Het kasteel stamt dan wel uit de tijd van de Romeinen, maar Foix ontwikkelde zich vooral in de Middeleeuwen. Foix mag dan inmiddels zijn uitgegroeid tot de hoofdstad van het departement Ariège, maar dat neemt niet weg dat het haar ziel behouden heeft door de jaren heen.

De toerismewebsite Frankrijkpuur.nl schrijft het volgende over Foix: ‘Het voelt, als je er rondloopt, dan ook vaak meer aan als een uit de kluiten gegroeid dorp dan als een echte stad. Weinig grote gebouwen en drukke kruispunten, maar buitengewoon veel sfeervolle winkelstraten met op elke hoek wel een bijzonder oud huis.’ Een Frans stadje zoals een Frans stadje hoort te zijn.

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

🎥 Renner neemt losgeslagen paard bij de teugels tijdens koers in de Ardennen

Bizarre taferelen tijdens de Arden Challenge, een koers in de Belgische provincie Luxemburg. Een...

Vollering over vertrek: ‘Ik was een beetje verbaasd door het statement van de ploeg’

Het ziet er naar uit dat Demi Vollering volgend jaar andere oorden gaat opzoeken....

Kopecky over saga rond vertrek Vollering: ‘Dit gedoe is voor niemand in de ploeg leuk’

Verrassend nieuws vanuit het kamp van SD Worx-Protime. Woensdag liet ploegleider Danny Stam weten...

Wout van Aert met succes geopereerd, ploeg geeft nieuwe update

Wout van Aert is deze namiddag in Herentals met succes geopereerd aan zijn sleutelbeen....

Meer zoals dit

Lefevere heeft torenhoge verwachtingen van Evenepoel: ‘We mikken op het Tourpodium’

Remco Evenepoel staat voor misschien wel het belangrijkste jaar in zijn carrière tot dusver....

Overzicht: deze toppers rijden in 2024 de Giro, Tour en Vuelta

Giro De Ronde van Italië is volgend jaar niet zo zwaar in vergelijking met de...

Tourbaas Prudhomme verheugt zich op Evenepoel: ‘Hij kan de Tour op z’n kop zetten’

Gisteren werd het parkoers van he Grand Départ voor de Tour de France van...