Interview | Ontdekker Vingegaard: 'Jonas heeft de structuur van Jumbo-Visma nodig, er is geen ploeg die beter bij hem past'

Een uitgebreid interview met de Deense ontdekker van Tourwinnaar Jonas Vingegaard. Over bijna voor een Italiaanse ploeg rijden, door de wind boren in Noord-Jutland en het belang van de visfabriek.

Tour de France 2022 stage 21

In onze Tourterugblik/Vuelta-special die bijna in winkel ligt spreken we uitgebreid met de Deen Christian Andersen, die bij het kleine Deens ploegje Team ColoQuick als de ontdekker van Jonas Vingegaard geldt.

Hieronder lees je enkele passages uit het stuk. Het hele stuk en grote verhalen met onder andere Dylan Groenewegen en Taco van der Hoorn, plus alle informatie en etappes in de Vuelta, lees je dus in de nieuwste Wieler Revue, vanaf volgende week in de winkel! 

Noord-Jutland

Vingegaard komt uit de regio Noord-Jutland. Het is een winderig gedeelte van Denemarken en met het postuur van Vingegaard niet het meest ideale gebied om op te vallen.

“Dat deel van Denemarken is net Nederland”, vertelt Andersen. “Vlak en constant wind. Dat is waar hij trainde. In races had hij veel moeite omdat hij moest opboksen tegen jongens van het type Mads Pedersen en Søren Kragh Andersen. Grote kerels."

"Hij heeft ervoor moeten vechten in die wedstrijden, maar daardoor is hij wel steeds beter geworden. Hij moest soepel door het peloton leren rijden, want anders had hij geen kans tegen die sterke gasten. Het heeft hem de pure kracht gegeven, maar hij heeft daardoor ook de technische kwaliteiten. Het is een groot voordeel geweest dat hij is opgegroeid in dat gebied van het land."

Androni-Giacattoli

Op z'n twintigste, zes jaar geleden, werd Vingegaard tweede in Tour of China. Andersen wist op dat moment al dat er een grote toekomst voor zijn landgenoot was weggelegd als ronderenner.

“Na die tweede plek in China wist ik dat Jonas speciaal was. Dat was internationaal gezien zijn eerste topresultaat. Op het moment dat hij prof werd, wist ik dat hij ooit op het podium van een grote ronde zou staan. Ik voorspelde dat het zou gebeuren in 2022, maar met zijn tweede plek in de Tour van vorig jaar liep hij voor op mijn voorspellingen, haha."

"Hij viel in China ook op bij profploegen, want Androni-Giocattoli reed daar ook en wilde hem voor het seizoen erop vastleggen. Er werd gesproken, maar het is niet dat hij op het punt stond om een contract te tekenen. Jonas was pas twintig jaar en wij hebben ook gezegd dat het belangrijk was om de juiste ploeg te vinden. De mentaliteit van Jonas was niet goed overeengekomen met de Italiaanse manier van werken."

Structuur Jumbo-Visma

Bij Jumbo-Visma pas hij wel. Vingegaard heeft de vastomlijnde manier van werken van Team Jumbo-Visma nodig, vertelt Andersen. Zeker als hij in 2019 prof wordt. Vingegaard is een kalme jongen, maar soms slaat dat door naar een beetje afwezig zijn. Mike Teunissen noemde hem vorig jaar tijdens de Tour de France ‘een beetje verstrooid af en toe.’ Een verandering in het dagprogramma kan zomaar langs hem heengaan of hij pakt eens het shirt mee van een teamgenoot.

“Dat klopt inderdaad. Jonas kan soms een beetje afwezig zijn, maar hij is bovenal een goede jongen. Zijn familie is heel belangrijk voor hem, zijn vriendin is ook heel goed voor hem. Ook voor zijn ontwikkeling als wielrenner. Hij komt verder niet uit een specifieke wielerfamilie, maar zijn ouders waren wel vaak aanwezig om hem aan te moedigen.”

"Hij wist dat Jumbo-Visma de ideale ploeg voor hem zou zijn. De rest is geschiedenis. Er was op dat moment geen Scandinavische profploeg en Jumbo-Visma was daarom het meest geschikte team. Ik zag geen ploeg waar hij beter zou passen. De mentaliteit van Nederlanders en Denen loopt ook niet ver uiteen."

Visfabriek

Het verhaal over de visfabriek is tot in den treure verteld, maar wat vaak achterwege blijft volgens Andersen is dat het werk in de fabriek een investering is geweest in zijn wielerloopbaan.

“Het was eigenlijk mijn idee dat hij daar zou gaan werken”, vertelt Andersen lachend. “In samenspraak. Ik heb hem niet gedwongen, hoor. Hij stond er zelf ook achter. Ik zag dat hij het nodig had, want ik vond dat hij een vastomlijnd dagschema nodig had."

"Als je de hele dag hebt om te trainen, is dat anders dan wanneer je eerst van zes tot twaalf in de fabriek hebt gewerkt. Dan relax je vervolgens een uurtje en moet je wel trainen, want anders is er geen tijd meer. Hij heeft structuur nodig en die vindt hij nu ook bij Jumbo-Visma."

Magazine
  • Photo: Vincent Kalut/PN/Cor Vos © 2022