HomeVuelta a EspañaTrainer Evenepoel: 'Zonder vraagtekens aan de start van de Vuelta'

Trainer Evenepoel: ‘Zonder vraagtekens aan de start van de Vuelta’

Remco Evenepoel moet nog bewijzen dat hij in een grote ronde van drie weken kan wedijveren voor de overwinning, maar toch wordt er in Vlaanderen (en in Nederland) reikhalzend uitgekeken naar de verrichtingen van het supertalent van Quick Step-Alpha Vinyl. Trainer Koen Pelgrim is in elk geval vol vertrouwen.

Evenepoel is een heel andere renner dan toen hij anderhalf jaar geleden aan de start stond van de Giro, zijn eerste grote ronde. “De uitgangssituatie is helemaal anders”, zegt Pelgrim in Het Nieuwsblad. “Vorig jaar was de voorbereidingstijd erg kort. Hij moest lang revalideren en we hadden zo’n drie maanden om hem klaar te krijgen. Dit jaar heeft hij eerst een vlekkeloze winter kunnen doormaken en daarna een bijna volledig wielerjaar meegedraaid. Zo’n bredere basis moet hem in staat stellen om sneller te recupereren van inspanningen, stabieler te presteren en zijn conditie drie weken op peil te houden.”

Evenepoel is een paar kilo zwaarder dan toen hij de Giro aanvatte in 2021. “We zijn op zoek gegaan naar de beste balans tussen zijn lichaamsgewicht en het vermogen dat hij duwt”, zegt Pelgrim. “Als je met iets meer gewicht meer kracht kan ontwikkelen, is dat ook in de bergen een voordeel. Nadat hij lang buiten strijd was geweest, konden we dat vorig jaar niet zomaar in één keer bewerkstelligen. De eerste procenten komen er het snelst bij, maar de laatste duren het langst. We hebben nu de tijd kunnen nemen om een beter evenwicht te vinden.” Evenepoel is nu op hoogtestage in het hotel van oud-prof Alexander Kolobnev. Volgens Pelgrim hoeft hij zich daar niet meer te verbeteren. “Dat gaat om procentjes, maar die kunnen uiteindelijk wel belangrijk zijn, natuurlijk. Vorig jaar stond hij toch wel met vraagtekens aan de start in Turijn. Dat zal nu niet het geval zijn.”

In de zoektocht naar eventuele zwakke punten van Evenepoel werd vaak zijn stuurvaardigheid genoemd in afdalingen. Pelgrim is het daar niet mee eens. “Remco heeft nooit slecht naar beneden gereden, alleen werd dat vorig jaar in de Giro uitvergroot nadat hij viel doordat iemand voor hem in de fout ging. Hij heeft intussen weer een jaar langer in de bergen kunnen rijden, en door meer afdalingen te doen is zijn vertrouwen alleen nog maar gegroeid. Door hem in te schakelen in de sprinttrein heeft hij ook nog beter zijn weg leren zoeken in het peloton. Hij kan nu veel vlotter energie sparen door in de juiste positie te zitten en je zal hem niet meer met zijn krachten zien smijten voor één seconde tijdswinst. Dat het zijn tweede grote ronde wordt, is ook iets dat hem meer gemoedsrust moet geven. Hij weet nu wat er allemaal op hem afkomt.”

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Tegenslag voor revelatie Bart Lemmen: Visma | Lease a Bike-renner breekt sleutelbeen in Catalonië

In zijn eerste koers namens Team Visma | Lease a Bike verraste Lemmen door...

🎥 Lance ‘Ted van der Parre’ Armstrong? Amerikaan duwt rennend zware auto voor zich uit

We horen Lance Armstrong regelmatig met zijn oud-ploegleider Johan Bruyneel en oud-ploeggenoot over het...

Tom Dumoulin: ‘Mis ergens wel stukje avontuur en adrenaline’

Het zou een vraag kunnen/moeten zijn in iedere wielerquiz: wanneer en waar reed Tom...

📸 Lelijk of briljant? Deze koeien- en varkenswielerpakjes vallen in ieder geval op…

De tijd dat half Nederland in een shirtje van Rabobank de weg op ging...

Meer zoals dit

Vuelta-baas: ‘We willen finish organiseren op meer dan 3000 meter hoogte’

Bij de Vuelta houden ze wel van uitdagingen en extremen. Iedere Ronde van Spanje...

Overzicht: deze toppers rijden in 2024 de Giro, Tour en Vuelta

Giro De Ronde van Italië is volgend jaar niet zo zwaar in vergelijking met de...

Vuelta 2024: loodzwaar parkoers, 9 (!) aankomsten bergop en start in Portugal

Zopas werd het parkoers van de 79e editie van de Vuelta a España onthuld....