HomeAchtergrondGeen Harrie Lavreysen op EK baanwielrennen: 'We kunnen hier topsnelheden niet halen'

Geen Harrie Lavreysen op EK baanwielrennen: ‘We kunnen hier topsnelheden niet halen’

Het EK baanwielrennen begint vandaag zonder olympisch kampioen Harrie Lavreysen. En dat ligt aan de baan in München. Hij legt uit.

Hij was de afgelopen jaren nagenoeg onklopbaar in de sprint (en keirin). Eigenlijk kwam alleen z’n maatje Jeffrey Hoogland in de buurt – we kunnen ons allemaal de Olympische finale nog wel herinneren. Maar op het EK in München is sprintbom Harrie Lavreysen er niet bij.

Korte baan

Dat heeft een bijzondere reden. Geen blessureleed of andere vormproblemen bij Lavreysen. Nee, het ligt aan de baan. Die is anders dan normaal, legt hij uit aan de NOS.

“Baanwielrennen is bijna altijd op een 250-meterbaan. Nu bij de EK is er voor ons een pop-upbaan gebouwd, omdat ze per se het baanwielrennen ook in München wilden hebben. En dat is een 200-meterbaan, 50 meter korter dan normaal.”

50 meter korter, dat klinkt als een kleine wijziging. Maar in de explosieve baansport levert dat een aardverschuiving op vertelt de 25-jarige Brabander.

“Ik had graag m’n Europese sprinttitel verdedigd, maar de kans op valpartijen is iets groter. Het is natuurlijk een krappere bocht, we kunnen niet de topsnelheden halen die we normaal halen. De sprint- en keirinritten gaan er anders uitzien. Ze zullen vanaf de start wegsprinten, de tactiek kan eigenlijk helemaal overboord. Er is bijna niet in te halen op zo’n krappe baan.”

WK

Lavreysen richt zich nu op het WK, sowieso het hoofddoel van het seizoen. Die worden van 12 tot en met 16 oktober gehouden in Frankrijk. “Op de olympische baan van 2024. Het is dus een perfecte kans nu al een keer te kijken hoe daar de baan gaat zijn.”

“Ik baal er wel een beetje van dat ik er nu niet bij ben, maar ben wel blij dat het de EK zijn en niet de WK. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ze een WK zouden doen op een kleinere baan.

Wel op teamsprint

Overigens start Lavreysen wel op de teamsprint, waar hij z’n titel dus wel kan prolongeren. “We moeten als land van start gaan, anders mogen we niet aan de WK meedoen. Maar het gaat ook wel heel anders zijn. We hebben andere verzetten geprobeerd en een paar keer in Amsterdam getraind. Daar ligt ook een 200-meterbaan.”

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

De vriendin van Tao Geoghegan Hart is… een Engels voetbalinternational (en ze is half Nederlands)

Het Nederlands Elftal voor vrouwen speelde gisteravond in Utrecht tegen Engeland. Oranje won met...

Onderzoeker podcast toont aan dat tests op mechanische doping zo lek als een mandje zijn: ‘Het is een gimmick’

Sinds het gerucht (met nadruk op gerucht) de ronde deed dat Fabian Cancellara in...

🎥 Helmenmerk Giro introduceert helm met… ingebouwde richtingaanwijzer

Het wielrennen blijft qua materiaal maar enorme sprongen maken. In het profpeloton rijden de...

Bruyneel over megafusie: ‘Schetst droevig beeld van de wielersport, maar ik begrijp de logica’

De wielerwereld is sinds zondagavond in de ban van een mogelijke fusie tussen Jumbo-Visma...

Meer zoals dit

Bruyneel over megafusie: ‘Schetst droevig beeld van de wielersport, maar ik begrijp de logica’

De wielerwereld is sinds zondagavond in de ban van een mogelijke fusie tussen Jumbo-Visma...

Ex-ploegleider Brian Holm over fusiegesprekken: ‘Movistar en Ineos hebben het ook gedaan’

Het blijft muisstil in het kamp van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step, sinds zondagavond bekend...

Thibau Nys wil komende crosswinter aansluiting maken met de top en rijdt in 2024 wellicht Giro of Vuelta

Het wegseizoen loopt stilaan op zijn einde en dus mogen we ons opmaken voor...