HomeAchtergrondDe logistiek van een grote ronde: 'Soms is het gekkenwerk'

De logistiek van een grote ronde: ‘Soms is het gekkenwerk’

De start van de Vuelta in Nederland is fantastisch voor ons, maar het betekent een hoop extra werk voor de mecaniciens en andere stafleden. Hier lees je wat voor operatie zoiets is. Ga er maar aanstaan!

Het Nederlandse wielerpubliek smult natuurlijk van de start van weer een grote ronde op Nederlands grondgebied. Maar de start van de Vuelta in Utrecht houdt ook in dat er enkele dagen later weer een grote verplaatsing naar Spanje op stapel staat. We voelen een beetje mee met de mecaniciens en ander personeel van de ploegen!

Logistieke operatie

Sporza ging namelijk langs bij Lotto Soudal om eens te bekijken hoe dat in z’n werk gaat en dat liegt er niet om. Nadat eerder al de Giro (Boedapest) en de Tour (Kopenhagen) in het buitenland startten, wacht er nu opnieuw een logistieke operatie van heb ik jou daar.

Mecanicien Noël Vermeersch vertelt wat een ploeg allemaal mee heeft in de vrachtwagen aan materiaal. “Voor elke renner zijn dat 2 tijdritfietsen en 3 wegfietsen en zo’n 50 à 60 paar extra wielen in totaal.”

Dat hele zwikkie verhuist zaterdagavond al van Nederland naar Spanje, maar niet alles kan mee omdat er zondag nog een rit van Breda naar Breda op het programma staat. “Ik vertrek zelf zaterdagavond al naar Spanje met de vrachtwagen. Zondag rijd ik dan de hele dag om in het Baskenland ’s avonds aan te komen. Zondagavond vertrekken dan ook de lichtere vrachtwagens met de fietsen van die dag.”

Gekkenwerk

Vermeersch houdt van z’n werk, maar met drie starts van grote rondes in het buitenland trekt het wel een wissel. “Je moet het met passie doen, want anders blijf je beter thuis. Soms is het gekkenwerk, maar we doen het graag. het is soms even op de tanden bijten.”

Ploegleider Kurt Van De Wouwer ondersteunt die woorden. “We vloeken nog net niet bij zo’n buitenlandse start, maar qua vermoeidheid weegt zoiets wel door. De jongste jaren is zo’n start in het buitenland ook een gewoonte geworden. We moeten daar mee leren leven, want we zijn nu eenmaal een rondrijzend circus, maar het vraagt wel veel van je medewerkers.”

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Gran Piemonte | Kooij weet niet terug te keren na klim, zege gaat naar Ivan García Cortina

De Gran Piemonte - de laatste Italiaanse afspraak voor de Ronde van Lombardije -...

Interview | Meesterhelpers Evenepoel: ‘Hij wordt soms neergezet als haantje de voorste, maar zo is hij totaal niet’

Hoewel Evenepoel het laatste jaar rustiger geworden is, roept hij nog steeds verschillende reacties...

Dit is de (fraaie) fiets waarmee Mathieu van der Poel zondag het WK gravel rijdt

Na z'n mislukte WK op de weg betwist Mathieu van der Poel aankomende zondag...

Kopecky reageert op tweede plek WK: ‘Had moeten reageren’

Lotte Kopecky kent met zeges in de Strade Bianche en Ronde van Vlaanderen een...

Meer zoals dit

Kopecky reageert op tweede plek WK: ‘Had moeten reageren’

Lotte Kopecky kent met zeges in de Strade Bianche en Ronde van Vlaanderen een...

Fabio Jakobsen filosofeert over Tourdeelname Evenepoel: ‘Ik ben geen Wout van Aert’

Na de wereldtitel en vooral de eindzege in de Vuelta gaan er steeds meer...

Puck Moonen, Mathieu van der Poel en een verrassend parkoers: dit is het eerste WK gravel!

Komend weekend staat het veelbesproken eerste WK gravel op het programma en de organisatie...