Hoe Remco Evenepoel een betere daler werd (en sowieso beter leerde sturen)

Remco Evenepoel heeft de afgelopen periode hard gewerkt aan z'n zwakke punten, onder meer met hulp van een psycholoog.

Classica San Sebastian > San Sebastian 2022

Voor Remco Evenepoel begint de Vuelta na de reis/rustdag van vandaag pas echt met enkele etappes in Baskenland. Hetzelfde Baskenland waar hij onlangs de Clasica San Sebastian naar zijn hand zette.

Het is overdreven om te zeggen dat we daar een Evenepoel 2.0 aan de start zagen staan, maar hij werkte de laatste maanden wel hard aan de zwakke punten waarin hij in de Giro van 2021 mee werd geconfronteerd. Hij was daarin fysiek niet top na z'n zware crash in de Ronde van Lombardije ruim een half jaar eerder.

Daalangst

Maar aan die crash hield hij ook een mentaal probleem over. Evenepoel was onzeker in afdalingen en werd daarin onder druk gezet. Daar is de afgelopen periode aan gewerkt, zo onderzocht Sporza. De jonge Belg ging met zijn daalangst aan de slag bij de ploegpsycholoog van QuickStep-Alpha Vinyl.

Michiel Verschaeve leerde Evenepoel met de juiste muziek in de oortjes en met gesloten ogen hoe je een afdaling moet visualiseren. Het wierp z'n vruchten af, want in de Ronde van Baskenland was het zelfs Evenepoel die z'n tegenstanders onder druk zette.

Stuurmanskunsten

Sowieso waren de stuurmanskunsten van Evenepoel niet je van het, ook als het niet in dalende lijn ging. Daar werkte QuickStep aan door Evenepoel nadrukkelijk een rol te geven in de sprinttrein rond Fabio Jakobsen. Daardoor kan hij nu veel beter z'n weg vinden in het peloton.

"In Luik-Bastenaken-Luik hebben we gezien hoe goed Remco zich kon positioneren richting de voet van La Redoute", zegt ploegleider. Dat kan enkel door goed te sturen. Ook in de bergritten straks is dat voor we de cols opdraaien belangrijk", zegt ploegleider Klaas Lodewyck (die inmiddels thuis zit met corona).

Achtergrond
  • Photo: Rafa Gomez/SCA/Cor Vos © 2022