HomeMateriaalOverstap van Shimano naar SRAM monsteroperatie voor Jumbo-Visma: '4 tot 6 uur...

Overstap van Shimano naar SRAM monsteroperatie voor Jumbo-Visma: ‘4 tot 6 uur per fiets voor ombouwen’

De 'materiaalman' van Jumbo-Visma legt uit wat er komt kijken bij deze grote ombouwoperatie. Dat is niet voor de poes. En ook voor de renners is het wennen, legt Mathieu Heijboer uit.

Jumbo-Visma maakte een tijdje geleden bekend dat het overschakelt (pun intended..) van Shimano naar SRAM als het gaat om de afmontage van de fiets. Daar zal ongetwijfeld een financiële component aanzitten, al zegt de ploeg ook dat ze er sportief veel baat bij hebben.

Hoe het ook zij, feit is dat alle fietsen van de ploegen van Jubo-Visma (WorldTour mannen, WorldTour vrouwen en Development) moeten worden omgebouwd. Head of Performance Equipment (Engels voor materiaalman..) van de ploeg, Jenco Drost, legt uit wat voor enorme operatie dat is.

Want in totaal moeten er 180 fietsen zijn omgebouwd voor 1 januari, als het contract met SRAM officieel ingaat. Er kwam een delegatie van de Amerikaanse materiaalfabrikant langs om de mecaniciens de fijne kneepjes van het merk bij te brengen en daarna kon de operatie beginnen. Daar was haast bij om de renners alvast te laten wennen.

“Het afbouwen van een fiets in binnen een uur gedaan, maar het opbouwen duurt veel langer, vier tot zes uur. We werken daar sinds eind oktober non-stop aan zodat elke renner tijdens de trainingskampen in december ten minste één omgebouwde fiets tot zijn beschikking had.”

Veranderingen voor renners

Dat ze op het trainingskamp al een met SRAM afgemonteerde fiets tot hun beschikking hadden, is ook wel nodig. Tenminste, dat zegt Mathieu Heijboer, Head of Permormance bij de Nederlandse ploeg.

“De meeste atleten uit de stal van Team Jumbo-Visma zijn nog niet bekend met SRAM”, stelt Heijboer. “Dat geldt ook voor de mecaniciens. Er is daarom de komende tijd veel aandacht voor de transitie. Jenco is daarbij het aanspreekpunt voor de mecaniciens en ik leg mijn focus op de renners.”

“Het is belangrijk dat hun houding op de fiets zo min mogelijk verandert. In dit geval creëren we een nieuw contactpunt op het stuur omdat de remgrepen worden vervangen. En ook het schakelen is dadelijk anders. Kleinigheidjes, zou je denken, maar de renners gaan dit voelen. We zullen hen daar goed in begeleiden om te voorkomen dat er blessures kunnen ontstaan”, legt hij uit.

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

ASO voert tijdens Tour heel wat coronamaatregelen terug in (en dat is vooral slecht nieuws voor de fans)

Het peloton is nog lang niet verlost van het coronavirus. Dat werd duidelijk in...

Christophe Laporte wint openingsetappe Dauphiné, vluchter Herregodts 10 meter voor finish ingerekend

In de Franse Ardèche ging vandaag het Critérium de Dauphiné van start. Toppers als...

Manager Bossuyt: ‘Shari en Toon testten beiden positief na passage in Flamanville, dat is geen toeval’

Anderhalf jaar nadat Toon Aerts betrapt werd op het gebruik van het verboden middel...

📸 Creatieve shirtjesmaker fotoshopt Jonas Vingegaard in Rabobank-Visma tenue

Het contract tussen Jumbo Supermarkten zal overigens wel gerespecteerd worden, maar andere sponsors kunnen...

Meer zoals dit

Tom Dumoulin stapt in duurzame wielerkleding met oud-ploeggenoot

Tom Dumoulin nam in de loop van 2022 afscheid als profwielrenner, maar we zien...

📸 Wout van Aert rijdt Milaan-Sanremo met ‘cross set-up’: maar één voorblad

Matej Mohoric verraste vorig jaar in Milaan-Sanremo door met een dropper seat post te...

📸 Dit is volgens een vakjury de beste racefiets van 2023

Elk jaar verschijnen er weer tientallen nieuwe modellen van alle grote racefietsmerken waar we...