HomeMateriaalOverstap van Shimano naar SRAM monsteroperatie voor Jumbo-Visma: '4 tot 6 uur...

Overstap van Shimano naar SRAM monsteroperatie voor Jumbo-Visma: ‘4 tot 6 uur per fiets voor ombouwen’

De 'materiaalman' van Jumbo-Visma legt uit wat er komt kijken bij deze grote ombouwoperatie. Dat is niet voor de poes. En ook voor de renners is het wennen, legt Mathieu Heijboer uit.

Jumbo-Visma maakte een tijdje geleden bekend dat het overschakelt (pun intended..) van Shimano naar SRAM als het gaat om de afmontage van de fiets. Daar zal ongetwijfeld een financiële component aanzitten, al zegt de ploeg ook dat ze er sportief veel baat bij hebben.

Hoe het ook zij, feit is dat alle fietsen van de ploegen van Jubo-Visma (WorldTour mannen, WorldTour vrouwen en Development) moeten worden omgebouwd. Head of Performance Equipment (Engels voor materiaalman..) van de ploeg, Jenco Drost, legt uit wat voor enorme operatie dat is.

Want in totaal moeten er 180 fietsen zijn omgebouwd voor 1 januari, als het contract met SRAM officieel ingaat. Er kwam een delegatie van de Amerikaanse materiaalfabrikant langs om de mecaniciens de fijne kneepjes van het merk bij te brengen en daarna kon de operatie beginnen. Daar was haast bij om de renners alvast te laten wennen.

“Het afbouwen van een fiets in binnen een uur gedaan, maar het opbouwen duurt veel langer, vier tot zes uur. We werken daar sinds eind oktober non-stop aan zodat elke renner tijdens de trainingskampen in december ten minste één omgebouwde fiets tot zijn beschikking had.”

Veranderingen voor renners

Dat ze op het trainingskamp al een met SRAM afgemonteerde fiets tot hun beschikking hadden, is ook wel nodig. Tenminste, dat zegt Mathieu Heijboer, Head of Permormance bij de Nederlandse ploeg.

“De meeste atleten uit de stal van Team Jumbo-Visma zijn nog niet bekend met SRAM”, stelt Heijboer. “Dat geldt ook voor de mecaniciens. Er is daarom de komende tijd veel aandacht voor de transitie. Jenco is daarbij het aanspreekpunt voor de mecaniciens en ik leg mijn focus op de renners.”

“Het is belangrijk dat hun houding op de fiets zo min mogelijk verandert. In dit geval creëren we een nieuw contactpunt op het stuur omdat de remgrepen worden vervangen. En ook het schakelen is dadelijk anders. Kleinigheidjes, zou je denken, maar de renners gaan dit voelen. We zullen hen daar goed in begeleiden om te voorkomen dat er blessures kunnen ontstaan”, legt hij uit.

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

ASO presenteert eerste drie etappes Tour de France 2025

De volgende editie van de Tour gaat pas over een half jaar van start,...

Franck Alaphilippe vliegt buiten bij Soudal Quick-Step: ‘Spanningen tussen Julian en Lefevere’

Soudal Quick-Step heeft beslist om het contract van Franck Alaphilippe niet te verlengen. De...

Demi Vollering over druk: ‘Wat me vooral triggert is onzekerheid, als je te zeker bent word je lui’

Volgend seizoen zal ze druk voelen van het moeten bevestigen. "Ik voel dan vooral...

Museeuw gelooft (nog) niet in Tourwinst Evenepoel: ‘Hij maakt meer kans bij een ander team’

Remco Evenepoel is amper 23 jaar oud, maar heeft al een wereldtitel op de...

Meer zoals dit

De verbluffende Garmin Edge 1030 Plus: bestel ‘m nu!

Met de Garmin Edge 1030 Plus ben je uitstekend voorbereid om aan je dagelijkse...

Waarom rijdt het profpeloton nog niet massaal tubeless? Peter Kraaijvanger van Specialized legt uit

Voor ons nieuwe magazine (je bestelt het hierrrrr) liep verslaggever Tim Beck een dagje...

Rapha komt met wielershirt dat je ook binnenstebuiten kunt dragen (maar je betaalt ook voor twee…)

Rapha kennen we in het profpeloton als de kledingsponsor van EF Education-EasyPost en daarbuiten...