HomeMateriaalOverstap van Shimano naar SRAM monsteroperatie voor Jumbo-Visma: '4 tot 6 uur...

Overstap van Shimano naar SRAM monsteroperatie voor Jumbo-Visma: ‘4 tot 6 uur per fiets voor ombouwen’

De 'materiaalman' van Jumbo-Visma legt uit wat er komt kijken bij deze grote ombouwoperatie. Dat is niet voor de poes. En ook voor de renners is het wennen, legt Mathieu Heijboer uit.

Jumbo-Visma maakte een tijdje geleden bekend dat het overschakelt (pun intended..) van Shimano naar SRAM als het gaat om de afmontage van de fiets. Daar zal ongetwijfeld een financiële component aanzitten, al zegt de ploeg ook dat ze er sportief veel baat bij hebben.

Hoe het ook zij, feit is dat alle fietsen van de ploegen van Jubo-Visma (WorldTour mannen, WorldTour vrouwen en Development) moeten worden omgebouwd. Head of Performance Equipment (Engels voor materiaalman..) van de ploeg, Jenco Drost, legt uit wat voor enorme operatie dat is.

Want in totaal moeten er 180 fietsen zijn omgebouwd voor 1 januari, als het contract met SRAM officieel ingaat. Er kwam een delegatie van de Amerikaanse materiaalfabrikant langs om de mecaniciens de fijne kneepjes van het merk bij te brengen en daarna kon de operatie beginnen. Daar was haast bij om de renners alvast te laten wennen.

“Het afbouwen van een fiets in binnen een uur gedaan, maar het opbouwen duurt veel langer, vier tot zes uur. We werken daar sinds eind oktober non-stop aan zodat elke renner tijdens de trainingskampen in december ten minste één omgebouwde fiets tot zijn beschikking had.”

Veranderingen voor renners

Dat ze op het trainingskamp al een met SRAM afgemonteerde fiets tot hun beschikking hadden, is ook wel nodig. Tenminste, dat zegt Mathieu Heijboer, Head of Permormance bij de Nederlandse ploeg.

“De meeste atleten uit de stal van Team Jumbo-Visma zijn nog niet bekend met SRAM”, stelt Heijboer. “Dat geldt ook voor de mecaniciens. Er is daarom de komende tijd veel aandacht voor de transitie. Jenco is daarbij het aanspreekpunt voor de mecaniciens en ik leg mijn focus op de renners.”

“Het is belangrijk dat hun houding op de fiets zo min mogelijk verandert. In dit geval creëren we een nieuw contactpunt op het stuur omdat de remgrepen worden vervangen. En ook het schakelen is dadelijk anders. Kleinigheidjes, zou je denken, maar de renners gaan dit voelen. We zullen hen daar goed in begeleiden om te voorkomen dat er blessures kunnen ontstaan”, legt hij uit.

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Tom Pidcock kiest zijn WK-favoriet en reageert op kritiek: ‘Het is mijn beslissing of ik al dan niet WK rijd’

Wie Pidcock ziet als zijn opvolger? "Wout. The big racer", vertelt hij in een...

Groenewegen sprint met twee vingers in de neus naar zege in Saudi Tour: ‘Een geweldig begin van het seizoen’

De eerste etappe in de Saudi Tour werd gekenmerkt door slechte wegen, enorme snelheden...

Gerben de Knegt vol vertrouwen voor WK: ‘Ik denk dat Mathieu zal winnen na een spannende slotronde waarin hij Van Aert lost’

Afgelopen weekend won zowel Van Aert als Van der Poel op indrukwekkende wijze. De...

Geen zorgen om knieblessure Bernal: ‘Hij is onderzocht en er is niets zorgelijks’

De Colombiaan van INEOS Grenadiers kampte namelijk met knieklachten. Vorig jaar brak Bernal onder...

Meer zoals dit

Dit zijn de fietsen van alle WorldTour-teams voor het nieuwe seizoen

In de WorldTour is alles spic en span voor elkaar qua materiaal. Geen enkel...

📸 De mooiste fiets van de WorldTour: de fraaie Wilier van Astana

De renners in de WorldTour (en ook daaronder wel trouwens) rijden allemaal op het...

Mathieu van der Poel gespot op gloednieuwe prototype Canyon Aeroad

Het succesverhaal tussen Mathieu van der Poel en fietsfabrikant Canyon begon in 2018. Mathieu...