De renners van Jumbo-Visma rijden dit seizoen nog wel op hun vertrouwde Cervélo-fietsen, maar voor de rest verandert eigenlijk alles bij de Nederlandse ploeg. Ze schakelen van Shimano over naar SRAM – een hels karwei voor de mecaniciens – maar er verandert meer.
Mathieu Heijboer is Head of Performance bij Jumbo-Visma en legt aan Sporza uit wat er allemaal nog meer gaat veranderen. “De renners zullen ook moeten wennen aan nieuwe schoenen (van Nimbl) en pedalen (van Speedplay). Die verschillen sterk van die van vorig jaar en bieden een groot voordeel in aerodynamica en gewicht.”
Zoals we Jumbo-Visma kennen, laten ze niets aan het toeval over. Het nam maatregelen om de renners en rensters te begeleiden bij de overstap. “We hebben experts ingehuurd om de renners te helpen en ijdens het laatste trainingskamp in december zijn we compleet overgegaan op de nieuwe onderdelen.”
Daarnaast liet Jumbo-Visma de renners meteen wennen in de koers die qua materiaal het meest veeleisend is. “We hebben ook al Parijs-Roubaix verkend met de nieuwe fietsen en we hebben gemerkt dat we veel winst halen op verschillende vlakken. De renners reageerden opgetogen over de nieuwe fietsen.”
SRAM
Het zal wel even wennen zijn voor iedereen, want SRAM werkt qua schakelingshandelingen wel echt anders dan Shimano. Het opschakelen gebeurt (elektronisch) via een knopje aan de rechterrem, terwijl een tandje lichter op de cassette via een knopje aan de linker remhendel gebeurt.
Het schakelen van binnen- naar buitenblad vindt plaats door beide knopjes tegelijk in te drukken. “Het is meer draadloos dan voorheen en er zijn meer opties”, zegt Heijboer over SRAM.
Wout van Aert gaat het systeem vanmiddag voor het eerst in competitie gebruiken in de cross van Herentals. “Dat wordt wel even wennen. Je rijdt toch op automatismen. Het kan dus zeker gebeuren dat ik in Herentals eens verkeerd schakel. Maar ik zal dat nieuwe schakelsysteem wel snel gewoon worden.”