Toon Aerts over dopingzaak: 'Iets meer verwacht van sommige mensen uit de ploeg'

Toon Aerts kon zich niet helemaal vinden in de manier waarop zijn voormalige werkgever Baloise Trek hem behandeld heeft na zijn positieve dopingtest.

Belgian championship Cyclocross Middelkerke - Day 2

Toon Aerts geeft de strijd niet op. De UCI stelde hem een schorsing van twee jaar voor naar aanleiding van zijn positieve dopingtest in januari vorig jaar. Aerts blijft zijn onschuldig echter volhouden en gaf zijn advocaten de opdracht om beroep aan te tekenen bij het Anti Doping Tribunaal.

Ondertussen gaat het al een stuk beter met Aerts en heeft hij zelfs een nieuwe uitdaging gevonden. "Alleen maar bezig zijn met eten-trainen-slapen was niet meer gezond", vertelt hij in een interview met Het Nieuwsblad. "Ik ben begonnen als leraar ­Lichamelijke Opvoeding aan het VTI Spijker, Veertien uur per week. Ik vervang iemand tot het einde van het schooljaar. Mijn eerste les wordt volleybal en handenstand."

Verdere vertelde Aerts hoe dit hele dopingverhaal erg op zijn familie gewogen heeft, zeker in de eerste weken na zijn positieve test. "Mijn moeder is sindsdien niet meer naar de cross geweest, alleen nog naar Merksplas", legt hij uit. "En misschien valt het minder op, maar Thijs (zijn broer) heeft het er ook heel moeilijk mee. Er zijn momenten geweest dat hij wilde stoppen met koersen, ook al reed hij naar toptienplaatsen in de Wereldbeker."

Baloise Trek

Desondanks kon Aerts altijd rekenen op de steun van zijn familie en mecaniciens. "Die hebben mij altijd vertrouwd", klinkt het. Dat was echter minder het gevoel bij zijn toenmalige ploeg Baloise Trek. "Ik had wel iets meer verwacht van sommige mensen."

"Ik vond dat het iets te snel stil werd. De enkele momenten dat er contact was, had ik het gevoel dat ik op het matje werd geroepen en dat ik uitleg moest komen geven. Dat heeft me wel geraakt. Toen we in september definitief uit elkaar gingen, was dat enerzijds een klap, maar vond ik het anderzijds ook wel beter zo", aldus Toon Aerts.

Achtergrond
  • Photo: Gregory van Gansen/PN/Cor Vos © 2022