José de Cauwer over toekomst veldrijden: 'Nieuw soort renner creëren die cross en gravel combineert'

In de zomer over het grind razen en in de winter door de modder ploeteren? José De Cauwer ziet alvast potentieel in het idee om beide disciplines te combineren.

UCI Gravel World Championships 2022 men

In de tribune, een podcast van Sporza, hadden José De Cauwer en Tomas Van Den Spiegel het uitgebreid over de toekomst van het veldrijden. Beide heren zijn ervan overtuigd dat de cross hand in hand kan gaan met steeds populairder wordende gravelen.

De Cauwer is alvast grote fan van de gravelsport. "Het zit in de lift en ook fietsconstructeurs stappen mee in dat verhaal. De mountainbike maakt, toch bij ons, plaats voor de gravelfiets. Het is ook een heel andere cultuur: jonger, moderner, er wordt andere kledij gedragen..."

De Cauwer ziet veel potentieel in een wielerdiscipline waarbij de cross en het gravelen gecombineerd wordt. "Misschien kan er de komende jaren een nieuw soort renner opstaan, die beide offroad disciplines combineert. In de winter crossen en in de zomer gravelwedstrijden rijden. Die combinatie kan een hele mooie extra discipline zijn."

"Een profploeg zou bijvoorbeeld enkele crossers in het team kunnen hebben, die in de zomer enkele mooie gravelwedstrijden rijden."

De Cauwer kreeg meteen bijval van Tomas Van Den Spiegel. "Ik ben het daar volledig mee eens. Het potentieel van gravel is oneindig. De markt van gravelfietsen is veel groter dan die van een crossfiets. Het is bovendien een hele veilige discipline omdat het niet op de openbare weg is, je neemt niet deel aan het wegverkeer."

Van Den Spiegel ziet gravel zeker niet als een bedreiging voor de cross. "Het is een zomersport dus het zit zeker niet in de weg van het veldrijden. Je kan niet gravelen in december of januari, dan is het ploeteren in de modder en krijg je cross."

Het eerste WK gravel bewees alvast dat de crossers over de nodige skills beschikken om over het grint te razen en zeker geen schrik moeten hebben van de echte gravelaars of zelfs wegrenners die zich aan de discipline wagen. "Ze worden weggereden door de crossers. Daniel Oss zei bijvoorbeeld dat hij bij elke bocht vijf meter verloor omdat de crossers die bochten veel sneller kunnen nemen."

Achtergrond
  • Photo: Massimo Fulgenzi/SCA/Cor Vos © 2022