We vroegen wielrenners naar hun ervaringen in het verkeer en het loog er niet om: 'Auto stuurde opzettelijk links en dwong ons de berm in!'

We ontvingen veel mailtjes na een oproep, met de meest vreemde verhalen van wielrenners die gevaarlijke situaties in het verkeer deelden.

Asia cyclist injured on the street bike after collision accident car and bike.

Eerder deze week plaatsten we een artikel waarin een Belgische wielrenner een filmpje maakte van een vrachtwagen die van geen wijken weten wilde en hem de berm in dwong. Onderaan dat artikel riepen we wielrenner op om hun ervaringen te delen.

Dat gebeurde in grote getalen. Hieronder vind je een bloemlezing van wat we allemaal binnen kregen (en eerlijk is eerlijk, we kregen ook mailtjes met asociaal gedrag van wielrenners en zelfs een heel genuanceerde van iemand die zowel fietser als vrachtwagenchauffeur is..)

Tractor met stelwielen (Piet uit Brabant)

"Op een smalle weg met een paar bochten nabij Moergestel kwam plots een brede tractor met extra stelwielen naast de normale grote wielen achter. Ook staken gevaarlijke ijzeren pinnen buiten de breedte van de tractor. Zijn snelheid was in die situatie veel te hoog. De bestuurder was zeer jong. Ik schat nog geen 18 jaar."

In eerste instantie reed hij de berm in en liet mij ruimte, alhoewel erg weinig ruimte. Hij zag echter een boom over het hoofd in de berm en schoot weeg helemaal de weg op en blokkeerde mij totaal. Door snel mijn stuur naar rechts te gooien schoot ik in de berm om daar tot stilstand te komen.

Mijn snelheid was hooguit 20 km/uur toen. Waarschijnlijk zelfs minder want ik vertrouwde de situatie al niet. Met hoge snelheid schoten die grote extra banden langs mij heen. Hij stopte nog geen eens om te kijken hoe het met mij ging."

Piet deelt nog een ervaring: "Wij reden in een kleine groep van nog geen 8 fietsers twee aan twee . We sloegen linksaf en er werd al geroepen dat er een grote vrachtwagen op die smalle weg aan kwam. Die reed gewoon door. Meteen was het “ritsen” geblazen. De laatste van ons groepje kon nog maar net achter de voorlaatste aansluiten. Ook hier reed de chauffeur van de vrachtwagen veel te hard en volledig over onze weghelft."

Opzettelijk de berm in (Inge uit Friesland)

"Op een rustige 60 kilometerweg naast het Sneekermeer, veel gebruikt door wielrenners, fietsen we met zes man, twee aan twee. In de verte nadert een auto. Het commando 'ritsen' wordt ruim op tijd gegeven en opgevolgd. De auto met jonge twintigers nadert snel, maar in plaats van licht uitwijken naar rechts, wordt er bewust naar links gestuurd waardoor wij gedwongen worden de berm in te rijden. Dit gebeurt zonder enige noodzaak, echt met opzet!
En ja, ruim was écht ruim op tijd. Wij doen veel om het foute imago van wielrenners te verbeteren. Zeggen netjes dankjewel, melden aantal passerende fietsers of 'grote groep', fietsen met max acht man in een groep etcetera. We hebben een bel, passen snelheid aan... Maar als de wind van voren komt horen wij helaas niet altijd het verkeer wat ons van achteren nadert. Dat is geen onwil!"
Inge deelt nog een ervaring: "Rondje Tjeukemeer. Drie fietsers. Afgelegen smalle weg tussen landerijen. Een grote tractor nadert. Wij weer tijdig ritsen. Rijden op randje weg/berm. Tractor met, wederom, begin twintiger, dendert door zonder snelheid aan te passen of uit te wijken naar berm. Laatste fietser wordt geraakt door tractor, schiet gelukkig de berm in in plaats van onder het manshoge achterwiel. De tractor dendert door, wij moeten even bijkomen van de schrik."

Ze voegt nog toe in een later mailtje: "P.S. Het gaat over het algemeen goed hoor, met het andere verkeer! En ook dan groeten of bedanken wij vriendelijk als wielrenners. En ja, onbedoeld gebeurt er vanuit onze kant ook weleens iets dat niet goed is. Maar dat geldt toch voor iedere weggebruiker?"

Getoucheerd door Tesla, infrastructuur ook niet goed (Paul uit Gelderland)

"Vorig jaar, de Deelenseweg in Schaarsbergen bij Arnhem, waar een Tesla de neus tegen mijn been drukte toen bleek dat het inhalen toch niet kon. De weg is 60-kilometerweg waar vaak over de 100 wordt gereden. De weg heeft op de weg twee gekleurde afgebakende fietspaden, en daartussen is het te smal voor twee auto's."Volgens Paul moeten we een voorbeeld nemen aan Spanje: "Ik ben in Spanje, een verademing met hun puntensysteem. Iedereen heeft daar een rijbewijs met 12 punten. Een fietser inhalen zonder anderhalve meter afstand houden levert zes strafpunten op, plus een hoge boete. Zo heerlijk fietsen!"

Hoogste tijd dat wielrenners zich eens aan de regels gaan houden (Adriaan uit Brabant)

"Als fietser maak ik dagelijks gebruik van de openbare weg voor woon/werkverkeer, als automobilist maak ik meerder malen per week gebruik van de openbare weg voor andere doeleinden en zie bijna elke dag wel iets waarvan ik denk, waar zijn deze sporters mee bezig?"Helaas moet ik constateren dat vele wielrenners alleen maar bezig zijn met zichzelf en hun sport en zeker niet met de mooie natuur om hen heen of andere weggebruikers. Het wordt de hoogste tijd dat alle wielrenners zich eens aan de regels gaan houden die er voor de openbare weg zijn opgesteld.Doen zij dit niet dan gaan ze hun sport maar op een afgesloten terrein beoefenen of nemen zij de risico's die ze door hun gedrag oplopen voor lief. Uit sommige reacties zie ik ook hoe kort de lontjes zijn van veel van deze 'sportievelingen'. Als sporter maak ik ook gebruik van de faciliteiten op een daarvoor ingericht terrein/gebied waarin ik mijn liefhebberij/sport kan beoefenen zonder hierbij overige mensen (op de openbare weg) te hinderen.Heb ik een hekel aan wielrenners ? Nee zeker niet, maar houd je als wielrenner/fietser aan de regels die er voor de openbare weg zijn als je daar gebruik van maakt.

Van twee kanten bekeken (Fietser en vrachtwagenchauffeur Victor)

"Als fanatiek wielrenner en mountainbiker ken ik het probleem, maar ik ben ook chauffeur en ken ook dat probleem, om met een veertigtonner met topzware lading door de berm te gaan is niet handig. En om bij elke fietser stapvoets te gaan rijden is ook niet echt fijn. Steekwoord: veel hoger brandstofverbruik. Uiteraard gaat veiligheid voor, maar bekijk het van twee kanten."
Van alle mailers is de volledige naam bij de redactie bekend. 
Zelf in het zadel
  • Beeld: iStock