In Parijs-Nice werd de hele etappe eruitgegooid door de wind, maar ook de Tirreno-Adriatico werd geteisterd door flinke rukwinden. Met de finish bergop een recept voor gevaar, en daarom besloot de organisatie de finish twee kilometer onder top te leggen. Toch had een aantal renners de nodige ambities om de vlucht van de dag te vormen, maar kans op de dagzege maakten ze nooit.
Venti chilometri, riders having trouble with the gusts of wind in Tirreno-Adriatico pic.twitter.com/Ytoao7sLCJ
— the Inner Ring (@inrng) March 10, 2023
Mede door het werk van INEOS Grenadiers en BORA-hansgrohe werd de vluchtgroep onder controle gehouden en al vrij vlug ingerekend. In aanloop naar de slotklim van buitencategorie was het Movistar dat in dienst van Enric Mas het heft in handen nam. Op dat moment bleek ook de kracht van de wind in Italië, want de kleine Rémy Rochas van 51 kilogram had moeite om zijn fiets recht te houden.
Een hele enerverende slotklim beloofde het niet te worden omdat de wind volle bak tegen stond, wat niet in het voordeel speelde van de aanvallers. Er bleef dan ook lange tijd een grote groep bij elkaar. Waar Wout van Aert zich allang had laten lossen, haakte Mathieu van der Poel lang zijn wagonnetje aan. Op zes kilometer van de meet versnelden de mannen van UAE Team Emirates en dat was voor Van der Poel het teken om het te laten lopen.
UAE begint eraan
George Bennett en Davide Formolo legden de zweep dan ook flink over het peloton, maar echt lange beurten zaten er niet in met de wind in hun snufferd. De eerste renner die durfde aan te vallen was Damiano Caruso van Bahrain-Victorious. Achter hem werd een beetje getwijfeld, waarna Adam Yates het heft maar in handen besloot te nemen. Al duurde dat ook niet lang, waardoor Caruso uitliep naar een voorsprong van zo’n twintig seconden.
Top-10 on Stage 5 of Tirreno-Adriatico pic.twitter.com/wGRTia2fDV
— the Inner Ring (@inrng) March 10, 2023
De favorieten voelden zich geen van alleen geroepen om risico’s te nemen, maar op zo’n 1,4 kilometer van de meet begonnen ze zich toch te roeren. Het was Mas die het gat op Caruso wist te dichten. Met Ciccone en Landa in zijn kielzog. Al was het Kelderman die het gat vervolgens weer dichtte. De Nederlander trok vervolgens de spurt aan voor Roglic, die het vervolgens wist af te maken in de sprint. Door de boni’s nam hij ook de trui over van Lennard Kämna.