Lefevere verwijt UCI hypocrisie: 'Legt de federatie zichzelf ook een boete op als er in de laatste kilometer van Parijs-Nice ineens een paaltje langs de weg staat?

Lefevere trok al van leer tegen renners van z'n eigen ploeg na matig presteren, maar nu moet de UCI er flink aan geloven.

Tour de France 2021 stage 6

Het is nog niet helemaal het seizoen van Lefeveres Soudal-QuickStep. Hoewel Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen en Tim Merlier al voor mooie overwinningen, maar in het openingsweekend gaf de ploeg totaal niet thuis. Het kwam de ploeg op een uitbrander van Patrick Lefevere te staan, en ook Julian Alaphilippe moest er al (meermaals) aan geloven.

Paaltje

Maar in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad heeft de flamboyante Belg deze keer zijn pijlen op de internationale wielerbond UCI gericht. Volgens Lefevere deelt de de bond dit seizoen opvallend veel boetes uit, terwijl er in de eigen organisatie ook nog wel wat werk aan de winkel is.

"500 Zwitserse Frank voor Julian Alaphilippe omdat hij donderdag even zijn helm uitdeed toen hij van bovenkleding veranderde. Ik ga niet zeggen dat de UCI moet applaudisseren als een coureur zijn helm afdoet, veiligheid moeten we niet minimaliseren. Maar legt de federatie zichzelf ook een boete op als er in de laatste kilometer van Parijs-Nice ineens een paaltje langs de weg staat? Op het officiële communiqué heb ik dat toch niet zien staan", schrijft Lefevere.

Krap bij kas

Hij merkt ook dat de UCI boetes uitdeelt voor zaken die ze vroeger gedoogden. Dat vindt hij niet in orde. "Het is niet normaal waarvoor de jury tegenwoordig allemaal ‘verbaliseert’. De UCI zit kennelijk krap bij kas. Terugkeren achter de auto werd vroeger nog oogluikend toegestaan, zodat een renner die pech had toch opnieuw in koers kon komen."

Lefevere komt tenslotte met een praktijkvoorbeeld uit de afgelopen Tour Down Under. "Zie James Knox in de Tour Down Under. Hij vliegt van Europa naar Adelaide, valt in de eerste etappe en wordt meteen uitgesloten omdat hij achter de auto’s probeert terug te keren naar het peloton. De reden voor zijn achterstand was niet alleen de valpartij op zich, maar ook de dokterscontrole op hersenschudding die nadien volgde."

"In het UCI Protocol daarover staat letterlijk dat een in-race controle de competitie van de renner niet in het gedrang mag brengen, maar een praktische poging om de twee te verzoenen – terug keren achter de auto’s – passeert niet bij de jury."

Achtergrond
  • Photo JdM/PN/Cor Vos © 2021