Lefevere doet boekje open over wereld van sportsponsoringbureaus: 'Met één zo’n farizeeër liggen we nog altijd in proces'

Naar aanleiding van het nieuws over Jumbo neemt Patrick Lefevere ons mee in de wereld van de sportsponsoring. It ain't pretty, volgens hem.

105th Tour de France stage-2

Deze week kwam het nieuws naar buiten dat supermarktketen Jumbo na 2024 stopt of op z'n minst een flinke stap terug doet bij wieler- en schaatsploeg Jumbo-Visma. Ze zullen in ieder geval geen hoofdsponsor meer zijn. Voor Patrick Lefevere reden om in zijn wekelijkse column voor Het Nieuwsblad aandacht te besteden aan fenomeen sportsponsoring.

Lefevere schrijft dat het er apart aan toegaat in die wereld. Hoewel Plugge van Jumbo-Visma op zoek wil naar een grote internationale sponsor, weet de Belg wel waarom wielerploegen die over het algemeen juist niet weten te strikken. Dat ligt aan de grote sportmarketingbureaus.

"Het probleem is dat grote multinationals hun marketing vaak uitbesteden aan gespecialiseerde bureaus, die dan op commissie werken. En die houden niet van wielrennen. Wij zijn een rondtrekkend reclamebord, logistiek complex, met veel nazorg. Je moet discussiëren over een trui, hospitality organiseren op steeds andere plaatsen. Dat kost allemaal manuren die de bureaus in de stadionsporten niet moeten draaien."

Complete flops

Ook wielerploegen nemen dat soort bureaus in de hand. Lefevere deed het zelf ook een paar keer en heeft daar nu nog steeds spijt van.

"Dat waren altijd slechte ervaringen, om niet te zeggen complete flops. Met één zo’n farizeeër liggen we nog altijd in proces. Vooraf waren afspraken gemaakt: wij hebben een korf aan potentiële sponsors waarmee we zelf in contact staan, jij krijgt een commissie op andere partijen die je zelf aanbrengt."

Ondanks die afspraken wilde het bureau een commissie op een deal die Lefevere zelf sloot. "Ik werd rechtstreeks gecontacteerd door Deceuninck, via de marketingdirecteur. Op die deal wilde onze ‘tussenman’ een commissie. Niet alleen op het effectieve contract voor drie jaar, maar ook op de twee jaar in optie. Een optie die nota bene nooit gelicht is. Met dat soort paljassen krijg je dus ook te maken als je een sponsor zoekt."

Eén mailtje

Hij sluit af met een anekdote over IMG, een groot bureau waar Lefever eens mee in zee ging. "Eén mailtje heb ik ontvangen, toen onze termijn bijna ten einde liep. Niet om te zeggen dat ze een sponsor hadden gevonden, maar om eens te praten over een verlenging van onze samenwerking. Ik moest er zelf nog voor naar Londen gaan.'

Lefevere werd dus door schade en schande wijs. "In de wereld van de marketing zijn er zeker mensen die op een heel ernstige en correcte manier hun job doen, maar je hebt ook de praktijken van de advocatenkantoren. Als ze daar de telefoon opnemen of eens klikken met hun stylo ben je geld kwijt."

Achtergrond
  • Photo IB/RB/Cor Vos © 2018