Interview | Plugge over nieuwe sponsor: 'Ik ben eigenlijk nooit relaxed in deze baan, maar juist over dit onderwerp wel'

Richard Plugge, algemeen-directeur van Jumbo-Visma, gaat in op de sponsorproblematiek met Jumbo. Al maakt Plugge er eigenlijk geen probleem van..

Giro dÕItalia 2023 - 106th Edition - stage- 21

Jumbo maakte vandaag bekend dat het na dit seizoen stopt met het sponsoren van Max Verstappen en de Dutch Grand Prix in Zandvoort. De supermarktketen staat er ook voor open op na dit seizoen al terug te treden als hoofdsponsor van de wieler/schaatsploeg.

Geen paniek

Het contract met de ploeg is er eentje voor onbepaalde tijd, maar kon worden opgezegd met een termijn, waardoor Jumbo contractueel sowieso in 2024 nog vast zit aan de deal. De supermarktketen liet eerder al weten na 2024 sowieso op te stappen als (grote) geldschieter van de ploeg, maar topman Ton van Veen laat nu ook weten dat als er zich een andere gegadigde meldt om al na dit seizoen de kar te gaan trekken dat wat hem betreft ook prima is.

In onze Tourspecial (hier verkrijgbaar) hebben we een uitgebreid interview met Richard Plugge, de algemeen directeur van Jumbo-Visma. Daarin gaat hij ook in op de besoignes met Jumbo. Hij lijkt zich niet al te veel zorgen te maken.

"We hebben zekerheid dat we ook in 2024 een hoofdsponsor hebben. In die zin is er rust en tijd. Mocht er een andere partij geïnteresseerd zijn dan horen we dat natuurlijk graag. Er is geen acute paniek. Ik ben eigenlijk nooit relaxed omdat deze baan veel van je vraagt, maar over dit onderwerp ben ik dat wel. We willen vooruit en de volgende stap maken en dat drijft me in deze job."

Veel wielervolgers denken dat Plugge en consorten al een nieuwe hoofdsponsor achter de hand hebben. Zo denkt Patrick Lefevere dat Visma het stokje als eerste naamsponsor zal overnemen. Volgens de Belg zou het Noorse bedrijf dat internationaal opereert daar alle belang bij hebben.

Nederlandse karakter

Hoe het ook zij; het is nauwelijks voor te stellen dat de beste wielerploeg van de afgelopen jaren geen nieuwe naamsponsor aan de haak zou kunnen slaan. Het Nederlandse karakter van de ploeg zou wel nog wat meer onder druk kunnen komen te staan. Maar Plugge stelt ons gerust. Hij is zich bewust van de rol van de ploeg.

"Die verantwoordelijkheid voel ik zeker. We hebben natuurlijk de Academy opgezet en het succesvolle programma Ready2Race. We hebben CyclingClassNL opgericht samen met NOC*NSF en de KNWU. De aanwas en de groei van het wielrennen in Nederland gaat niet goed. Het gaat achteruit."

"Ik ben daar wat aan gaan doen door de Academy op te richten. Samen met Karel van Eerd heb ik toen gezegd dat we kinderen op de fiets willen krijgen. De dikke banden races moeten terug. We willen de kinderen echt leren fietsen en uitleggen wat wielrennen is."

Achtergrond
  • Photo: Miwa iijima/Cor Vos © 2023