Remco Evenepoel niet blij met gravelrit in Tour: 'Ik vind het niet echt nodig'

De graveletappe in de Ronde van Frankrijk 2024 doet nu al (figuurlijk) heel wat stof opwaaien. Ook Remco Evenepoel is niet enthousiast.

Giro dÕItalia 2021 stage - 11

32.2 kilometer gravel, verdeeld over 14 stroken. Dat staat de renners volgende zomer te wachten in de negende etappe van de Tour. Niet de loodzware bergritten, maar die ene graveletappe was na de voorstelling van het parkoers hét gespreksonderwerp.

De 14 grindstroken rond de Franse stad Troyes boezemen vooral de klassementsrenners en teambazen veel angst in. Het grind verhoogt immers het risico op een lekke band, waardoor de pechfactor een grote rol speelt. "Een favoriet kan daar zomaar vijf minuten verliezen", reageerde titelverdediger Jonas Vingegaard.

Ook Remco Evenepoel, die volgend jaar zijn debuut maakt in La Grande Boucle, had liever op geasfalteerde wegen gereden. Zijn enige ervaring met grind is een rit in de Giro d'Italia 2021. Hij verloor toen twee minuten op de klassementsrenners. (Lees verder onder de foto)

Evenepoel verloor tijdens de Giro d'Italia 2021 veel tijd in een graveletappe. Photo LB/RB/Cor Vos © 2021

Niet nodig

"Er worden al aparte evenementen en kampioenschappen voor gravel georganiseerd", vertelt Evenepoel aan Het Laatste Nieuws. "Moeten zo’n grindstroken dan absoluut nog worden ingepast in een grote ronde of in andere, normale koersen? Ik vind het niet echt nodig."

Renners bepalen risico

Op foto's die de organisatie deelde, is te zien dat de grindstroken er ook niet al te best bij liggen. Evenepoel denkt echter dat het vooral de renners zijn die bepalen hoe gevaarlijk het wordt.

"Veertien grindstroken voor een totaal van 32 kilometer valt op zich nog mee. Het zijn ook altijd de renners zelf die de risico’s creëren. Hoe zot je bijvoorbeeld door een bocht draait, daar hangt het van af... We zien wel wat het geeft."

Nieuws
  • Photo Dario Belingheri/LB/RB/Cor Vos © 2021