UCI wil aerodynamische houding van o.a. Remco Evenepoel een halt toeroepen

De UCI maakt zich zorgen om de aerodynamische stuurtjes die steeds vaker opduiken in het peloton.

Luik - Bastenaken - Luik 2023 elite

Als u het afgelopen seizoen af en toe naar de koers gekeken hebt, hebt u ze wellicht al opgemerkt: fietssturen waarvan de remhendels naar binnen gekanteld zijn. Jan-Willem van Schip was in 2019 de pionier. Ondertussen rijden onder meer Remco Evenepoel en Tadej Pogacar ook met zo'n stuur.

Wie zo'n stuur gebruikt, zit met de polsen meer dan binnen en dat levert een aanzienlijk aerodynamisch voordeel. Dat wil zeggen dat je minder hard moet trappen om dezelfde snelheid te ontwikkelen. Het zou gaan om zo'n 10 à 15 watt.

Maar het gebruik van zo'n aerostuur houdt ook gevaren in. Zo heb je minder controle over je stuur en beperkt het de remcapaciteit. (Lees verder onder de foto)

Photo: Luca Bettini/SCA/Cor Vos © 2023

De Internationale Wielerunie UCI wil het nieuwe fenomeen daarom een halt toeroepen. Dat laat ze weten in een statement naar aanleiding van een topmeeting in het Zwitserse Lausanne met alle stakeholders in de wielersport. Onder meer Richard Plugge was er als voorzitter van de de AIGCP (de belangenvereniging voor professionele wielerploegen) aanwezig.

De UCI is van plan om duidelijke regelgeving te creëren omtrent 'de extreme binnenwaartse helling van remhendels'. Vanaf 2024 zal het gebruik ervan beperkt worden. "In 2025 gaat nieuwe regelgeving van kracht die de naleving vereist van de installatierichtlijnen die zijn opgesteld door fabrikanten van remhendels."

Nieuws
  • Photo: Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2023