🎥 Neem een kijkje in de hyper uitgeruste bus van UAE Team Emirates
Benieuwd waar Pogacar & uithangen de uren voor en na een koers? Dan moet je deze video bekijken!
In de tijd van Merckx gingen renners zich omkleden achterin de volgwagen en douchten ze bij mensen thuis. In de jaren '80 doken de eerste teambussen op, maar veel luxe was daar niet te bespeuren. Vandaag rijden teams van koers naar koers in een hypermodern paleis op zes willen. Het prijskaartje? Zo'n 700.000 euro per stuk!
Voor de start en na de finish verzamelen kijklustigen zich rond die bus in de hoop een glimp van hun wielerhelden op te vangen. De bus zelf is verboden terrein, maar GCN kreeg vorig jaar tijdens de Giro d'Italia de kans om een kijkje te nemen achter de schermen bij UAE Team Emirates!
De rondleiding begint buiten. Aan beide zijkanten van de bus kunnen heel wat koffers geopend worden. Daar vind je een wasruimte met twee wasmachines, een generator, koffifezetapparaat... en worden de tassen van verzorgers (met drinkbussen, gelletjes...), fietstrainer, elektrische steps, water, frisdrank, materiaal, een grote JBL speaker... opgeborgen.
Zetels + keuken
Binnenin is het een en al weelde en luxe. De UAE-renners die vorig jaar de Giro rijden beschikten elk over hun eigen super comfortabele lederen zetel met naam op. Naast die zetel is er een persoonlijke ruimte om wat spullen (helm, fietsbril, radio...) op te bergen. Vooraan hangt een groot tv-scherm.
In het tweede compartiment van de bus is een mini-keuken en mini-koffiebar ingericht. Mét een goedgevulde frigo, afwasbak, rijstkoker, meerdere lades en kasten, een spiegel...
Badkamer + twee sofaruimtes
Via de sofaruimte loop je naar de badkamer. Met wc, lavabo en niet één, maar twee douches! Bij deze weten we ook dat ze bij de Emiratenploeg allemaal een douchepartner hebben. Wie na een koers helemaal naar de vaantjes is kan zittend op een bankje douchen.
De badkamer is nog niet het einde van de bus. Er is nog een tweede sofaruimte, die er nog leuker uitziet dan de eerste sofaruimte. In de kasten achter die zetels vallen de energierepen en gelletjes er bijna uit en hangen veel reservehelmen. Wellicht is dat dan ook de ruimte waar Pogacar & co zich klaarstomen voor de start. In onderstaande video kan je het allemaal met eigen ogen zien.
Wielerploegen rijden vaak meerdere koersen op één dag en beschikken dan ook over vier à vijf zo'n bussen. Verder bestaat de vloot uit volgwagens, mini-busjes en een vrachtwagen waarin de fietsen vervoerd worden.
- Global Cycling Network