Team Visma | LAB laat niets aan het toeval over: 'Uit Nederland is extra personeel gekomen met wielen, staan op 19 punten langs de weg'

Vandaag op het programma: de veelbesproken graveletappe in de Tour. Visma-ploegleider Arthur van Dongen geeft tekst en uitleg over de operatie. 

Tour de France Tim Beck

Een flinke logistieke operatie voor de ploegen. In de podcast Café Koers gaat Team Visma | Lease a Bike-ploegleider Arthur van Dongen in op de maatregelen die de Nederlandse ploeg genomen heeft in aanloop naar de negende etappe.

"Zodra het parkoers bekend wordt gemaakt, gaan wij plannen maken", aldus Van Dongen. "We hebben een aantal keren de stroken verkend en we staan negentien keer met bidons en wielen langs de weg, zodat we niets aan het toeval hoeven overlaten."

Dat ziet er als volgt uit: "We zijn hier al met dertig man personeel. Maar goed, we hebben ook andere functies in de ploeg. Er zijn vanuit Nederland mensen onderweg met extra wielen. Een aantal mecaniciens die hun weekend opofferen om hiernaartoe te komen om op één of twee stroken te staan. Terwijl ze hopelijk werkloos blijven."

Wout van Aert

Het extra personeel komt enkel over voor de gravelrit. "We nemen het zekere voor het onzekere, want we gaan er ook vanuit dat wij als ploeg niet vaak in de buurt gaan zijn met de auto. Een ploegmaat kan zijn wiel afstaan, maar het beste is om vanaf de kant van de weg een wiel te kunnen krijgen mocht dat nodig zijn."

De grote vraag bij Team Visma | Lease a Bike is hoe de rolverdeling zal zijn. Van Dongen geeft een inkijkje: "Zolang Jonas goed beschermd is, krijgen jongens als Van Aert en Benoot hun kans, maar het voornaamste is om Jonas goed de dag door te loodsen."

"Al hebben we daar ook andere jongens voor. Bart Lemmen is goed, Matteo Jorgenson is een klassiekerrenner. Jan Tratnik is er nog... Een winnaar van Omloop Het Nieuwsblad moet dit ook kunnen."

Bekijk het originele bericht