De dominantie van Tadej Pogacar is ontzagwekkend. Vooral dit jaar is hij outstanding. De Sloveen won onder meer de Giro, de Tour, Luik-Bastenaken-Luik en het WK. Het zorgt voor veel bewondering, maar ook voor veel bijzondere statistieken.
Een ploeg in z'n eentje
X-account Cycling out of context stuitte op een wel heel bijzondere statistiek tijdens een blik op de huidige ploegen-index. De beste achttien teams op deze ranglijst maken aanspraak op een WorldTour-licentie voor de volgende drie seizoenen. De ranking wordt bepaald door de punten van de laatste twee seizoenen bij elkaar op te tellen.
En wat blijkt: Tadej Pogacar heeft in zijn eentje genoeg punten gehaald om een WT-licentie te krijgen voor 2026. "Pogacar heeft rond de 19.000 UCI-punten over de periode 2023-2024", schrijft het X-account. "Als Pogacar een ploeg in z'n eentje was, kan hij een WT-licentie voor 2026 krijgen."
Fun fact: Pogacar has had around 19000 UCI points in the 2023-2024 period, so if he alone was a cycling team he could get a WT license for 2026. pic.twitter.com/ufDfRz19a6
— Cycling out of context (@OutOfCycling) September 30, 2024
Team dsm-firmenich PostNL
Pogacar zou met zijn puntentotaal net boven Team dsm-firmenich PostNL, dat momenteel zeventiende staat. De Nederlandse ploeg bevindt zich dus in de gevarenzone op deze ranglijst.
Cofidis staat op plek achttien, de laatste plaats die recht geeft op een WT-licentie. Het verschil tussen de beide degradatiekandidaten is miniem. Het gat naar nummer zestien Intermaché lijkt te groot om te overbruggen voor beide WorldTour-ploegen.
Op plek negentien staat Arkéa-B&B Hotels. Die Franse ploeg is momenteel nog in het bezit van een WorldTour-licentie, maar die lijken de roodhemden dus kwijt te raken. Dat geldt ook voor Astana, dat pas op plek 21 staat. Lotto-Dstny (9e) en Israel-Premier Tech (15e) lijken de omgekeerde weg te bewandelen en zijn vrijwel zeker van een plek in de WorldTour.
- Cor Vos