Tourdirecteur Christian Prudhomme heeft dinsdag het parkoers van de Tour de France 2025 onthuld. De 63-jarige Fransman kwam met een paar uitdagende ritten op de proppen. Zo kent de volgende Ronde van Frankrijk vijf zware aankomsten bergop en een klimtijdrit.
Volledig Franse ronde
Prudhomme is verheugd met het parkoers dat hij mocht presenteren. In gesprek met L'Équipe licht hij enkele keuzes toe. Zo ook het feit dat de Tour volgend jaar volledig op Frans grondgebied wordt afgelegd. Na drie achtereenvolgende starts in het buitenland (Kopenhagen, Bilbao en Florence) is het dit jaar de beurt aan het Noord-Franse Lille.
"Na drie Grand Departs in het buitenland gaan we nu in het eerste deel van de Tour naar onze eigen regio's met een diepgewortelde liefde voor de fiets", legt Prudhomme uit. "Het noorden van Stablinski, Roubaix en Jean-Marie Leblanc, het Normandië van Jacques Anquetil en het Bretagne van Louison Bobet en Bernard Hinault."
Het vereren van deze grote namen was niet de voornaamste reden om te starten in Noord-Frankrijk. "Dat gebeurde op natuurlijke wijze vanaf het moment dat we ervoor kozen om in het Noorden te starten", geeft Prudhomme aan.
"Vervolgens ontwerpen we de Tour op basis van de profielen die we kunnen vinden en de schoonheid van de landschappen. Maar we kijken uiteraard ook naar de geschiedenis", aldus de Parijzenaar.
'Al vijftien jaar geen vlakke eerste week meer'
Door de start in het noorden van Frankrijk, zien we in de eerste negen dagen geen bergen. "Dat is geen beperking, maar een kans", vindt Prudhomme. "We wisten dat er geen bergen waren in de eerste week. Maar we hebben voor de eerste ritten wel alle mogelijke heuvels opgespoord. Al vijftien jaar zorgen we ervoor dat er geen vlakke eerste week meer is zoals vroeger."
Met een paar spectaculaire finales worden de punchers in de volgende Tour op hun wenken bediend. Prudhomme noemt de etappes naar Boulogne, Rouen en natuurlijk Mûr de Bretagne. "Deze zijn gemaakt voor renners die goed zijn in Luik-Bastenaken-Luk. En dus ook voor potentiële Tourwinnaars."
"In totaal zijn er zes etappes voor sprinters", gaat de Tourdirecteur verder. "Waarvan mogelijk vier tijdens de eerste tien dagen. Al is het zonder enige zekerheid dat het elke keer massasprints gaan worden."
Wel Ventoux, géén Alpe d'Huez
Eenmaal in de bergen ligt het parkoers vol met bekende en klassieke klimmen. Zo ook de Mont Ventoux, waar voor het eerst sinds 2013 op de top wordt gefinisht. "Finishes als deze zijn monumenten van de Tour. Het zijn mytische plekken", aldus Prudhomme.
Daarentegen maakt de Alpe d'Huez volgend jaar géén deel uit van de Ronde van Frankrijk. "We willen altijd de voorkeur geven aan de Tourmalet, Galibier, Ventoux of Alpe d'Huez", aldus de Fransman. "Maar de mensen in die regio's begrijpen ook dat we soms wat minder bekende cols proberen."
"Zo begonnen we ooit op de Col de la Loze", doelt Prudhomme op de Alpenreus die in 2025 opnieuw bedwongen wordt. "Net als de Planche des Belles Filles is dat een plek geworden waar we niet meer omheen kunnen. Deze twee beklimmingen hebben hun naam gevestigd in de recente Tourgeschiedenis."
Met het nieuw uitgetekende parkoers hoopt de Prudhomme, die al sinds 2006 Tourdirecteur is, op een spannende volgende editie van zijn ronde. "De klimtijdrit in Peyragudes, op de vrijdag in de tweede week, wordt een belangrijk keerpunt."
"Hopelijk zorgt de aankomst op de top van de Ventoux voor extra spanning richting de laatste twee Alpenritten in Courchevel en La Plagne", besluit de Fransman.
- Cor Vos