UCI-baas Lappartient kondigt definitieve invoering gele kaarten aan: 'Positieve feedback ontvangen'
David Lappartient heeft na afloop van de AIOCC-vergadering aangegeven dat de UCI het strafsysteem met gele kaarten definitief wil gaan invoeren.
In juni kondigde de UCI een reeks experimenten aan ter bevordering van de vieligheid in het peloton. Een daarvan was het gebruik van gele kaarten. Nu het wielerseizoen erop zit noemt David Lappartient het uitprobeersel succesvol. De Franse president van de internationale wielerunie wil de veelbesproken gele kaarten definitief invoeren.
'Gevaarlijk gedrag voorkomen'
Lappartient evalueerde de tests deze week op de jaarlijkse vergadering van de AIOCC. Dat is de overkoepelende organisatie van koersorganisatoren in de wielersport. Na afloop sprak de UCI-president met het Italiaanse Tuttobiciweb. Over de gele kaarten is de UCI volgens hem zeer positief gestemd.
"We hebben positieve feedback ontvangen", geeft Lappartient aan, waarna hij het idee achter de gele kaarten benoemt. "Het is belangrijk om potentieel gevaarlijk gedrag te voorkomen en wij denken dat het geven van een tweede kaart meer aandacht zal trekken. Vooral in de wetenschap dat een tweede je uitsluit van de wedstrijd."
De gele kaarten zijn volgens de Fransman een welkome toevoeging in het strafsysteem van wedstrijdsjury's. "Vaak zijn er acties die bestraft moeten worden, maar die misschien geen uitsluiting verdienen. Maar op die momenten hadden we weinig opties daartussenin. Ik denk dat de renners het daarmee eens zijn", geeft de opvolger van Brian Cookson aan.
Bij de aankondiging van het experiment gaf de UCI aan de gele kaarten definitief te willen invoeren vanaf januari 2025. Mits er sprake was van geslaagde en succesvolle tests. Volgens Lappartient is dat ook het geval.
"We gaan proberen om het snel in te voeren. Maar we moeten wat veranderingen aanbrengen en erover praten met verschillende partijen. In de eerste plaats de renners zelf", aldus Lappartient.
Strenge sancties
Zoals in juni aangekondigd, gaat het niet om fysieke gele kaarten in dit strafsysteem. Het zijn meldingen die in of na de koers te kennen worden gegeven. De straf geldt overigens niet alleen voor renners, maar kan ook aan ploegleiders of fotografen uitgedeeld worden. De bedoeling is dat gele kaarten een afschrikwekkend effect hebben.
Zo leveren (volgens de eerste aankondiging) twee gele kaarten in een koers een directe diskwalificatie of, inclusief zeven dagen schorsing. Drie gele kaarten in dertig dagen tijd is goed voor een schorsing van twee weken. Wie in een periode van één jaar zes gele kaarten verzamelt, moet zijn of haar fiets liefst dertig dagen aan de kant zetten.
- Cor Vos