NAVO-top in Nederland regelrechte ramp voor de wielersport
De Nederlandse wielersport verkeert in zwaar weer. De ene na de andere wedstrijd valt om en met de NAVO-top van 2025 in ons land is er tot en met augustus geen enkele politie-inzet mogelijk tijdens wielerkoersen.
Nederland is op 24 en 25 juni 2025 gastheer van de NAVO-top, die zal plaatsvinden in het World Forum in Den Haag. Door de benodigde politie-inzet voor dit evenement, is er tijdelijk minder capaciteit beschikbaar voor andere taken. De impact van de NAVO-top op de wielerkalender 2025 is desastreus: Van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025 is er geen enkele capaciteit beschikbaar van motoragenten voor de begeleiding van wielerkoersen.
Wrang en teleurstellend
Maurice Leeser, directeur van de KNWU reageert: “Het is wrang en teleurstellend om te moeten vaststellen dat de tweedaagse NAVO-top resulteert in een afwezigheid van motoragenten bij wielerwedstrijden voor een periode van maar liefst acht maanden, dat is vrijwel het gehele het wielerseizoen. De KNWU zal er met de organisatoren alles aan doen om ervoor te zorgen dat de geplande wielerkoersen in 2025 doorgaan. Daarbij is het van cruciaal belang om vooruitgang te boeken in het versneld inzetten van burgermotorverkeersregelaars. We doen hierbij een dringende oproep aan de ministeries om zo snel mogelijk de benodigde middelen beschikbaar te stellen voor het laten ontwikkelen van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars.”
Burgermotorverkeersregelaars dé oplossing?
Twee jaar geleden is er een onderzoek gestart om te kijken of burgermotorverkeersregelaars, geheel of gedeeltelijk, de begeleidingstaken van politiemotorrijders kunnen overnemen, terwijl de bestaande veiligheidsnormen gewaarborgd blijven. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat burgermotorverkeersregelaars een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het verlichten van de druk op politiemotorrijders, mits er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden.
Deze voorwaarden omvatten onder andere een adequate opleiding, het gebruik van communicatiemiddelen en een duidelijke herkenbaarheid. Op basis van deze bevindingen zal de KNWU zich inzetten voor de ontwikkeling van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars. In deze richtlijn wordt uiteengezet op welke wijze burgermotorverkeersregelaars moeten worden ingezet, aan welke opleidingseisen zij moeten voldoen en welke competenties zij dienen te bezitten. Het is van cruciaal belang dat deze richtlijn met spoed wordt ontwikkeld.
- Cor Vos