/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F02%2FhwkWJAh4eX9wnH1738683834.jpg)
Zaterdag werd de Trofeo Andratx op Mallorca vroegtijdig gestaakt wegens onveilige omstandigheden. Dat lijkt goed nieuws en een goede ontwikkeling met het oog op een veiligere wielersport. Toch is veiligheidswaakhond Adam Hansen, voorzitter van rennersvakbond CPA woedend.
Renners legden koers stil
Hoe dat zit? De koers werd niet door de organisatoren stilgelegd, maar door de renners zelf. Zij besloten collectief af te stappen omdat het te onveilig was. "Door de regen waren de wegen spiegelglad, wat leidde tot valpartijen", beschreef Hansen de situatie een dag na de koers op sociale media.
"Alle medische teams waren in de eerste kilometers al druk met het verzorgen van gewonde renners. Meer dan vijftig renners gingen onderuit op meerdere plekken. De situatie bleef gevaarlijk en zonder oplossing zou het risico onaanvaardbaar blijven", aldus Hansen.
Drie renners die lid zijn van de rennersvakbond gaven na 25 kilometer koers bij de wedstrijdleiding aan te willen stoppen. De organisatie kon niets anders dan de koers annuleren. Dit leidde tot frustratie bij Manuel Hernández, koersdirecteur van de Challenge Mallorca, waartoe de Trofeo Andratx behoort.
'Gebrek aan respect'
De wedstrijdleider uitte tegenover het Spaanse IB3 zijn ongenoegen over het besluit van de renners en richtte zich daarbij tot de rennersvakbond. "We respecteren de keuze van de renners, maar we zijn het er absoluut niet mee eens", zei Hernández.
"We vinden het maar niks dat de organisatie geen zeggenschap heeft in dit besluit. Het getuigt van een gebrek aan respect richting ons, omdat we hier veel geld aan hebben uitgegeven."
De uitspraken van de koersdirecteur brachten een heuse discussie op gang. Was het inderdaad te onveilig en hadden de renners alle recht om te stoppen? Of was het een respectloos besluit van de renners, zoals Hernández het noemt?
Het gros is het eens met de renners, maar een deel is schaart zich ook achter de koersdirecteur. Zo ook de Spaanse blogger Jorge Matesanz. "Het peloton is zich steeds minder bewust over hoe hun werk wordt gefinancierd", steekt hij de koersorganisator een hart onder de riem. Matesanz schreef zijn blog gericht aan Adam Hansen en zijn rennersvakbond.
Hansen ziedend
Hansen heeft op zijn beurt ziedend gereageerd op de blogger. "Hoeveel koersorganisatoren zijn er de afgelopen jaren doodgegaan?", vraagt de oud-renner Hansen in een directe reactie aan Matesanz.
"En dan bedoel ik niet het overlijden van een bedrijf, ik bedoel de dood van een individu. Ik heb er nog nooit van één gehoord, maar misschien kun je mij uit mijn onwetendheid helpen?"
Groeiend aantal fatale ongelukken
"Welnu, onder renners zijn er in wegwedstrijden al veel te veel doden gevallen volgens mij. Misschien vind jij het aanvaardbaar om te gokken met andermans leven, maar ik niet", bijt de 43-jarige Australiër van zich af.
Volgens de blogger is het van belang van de wielersport dat koersen zo veel mogelijk doorgaan, ook onder onveilige omstandigheden. Als wedstrijden te vaak geannuleerd worden, boet de sport in op populariteit, stelt Matesanz.
Hansen is het hier vanzelfsprekend mee oneens. "Het groeiend aantal fatale ongelukken zal de wielersport op lange termijn kapot maken", stelt de renner die tussen 2012 en 2018 twintig grote rondes op rij uitreed.
"Als we de sport aantrekkelijk willen houden - vooral voor jonge wielrenners die ervan dromen prof te worden - moeten we zorgen voor meer veiligheid. Als het zelfs voor de beste renners ter wereld niet veilig is, is het voor niemand veilig", aldus Hansen.
- Cor Vos